Ryanair heeft een tijdlang ten onrechte de indruk gewekt dat passagiers groener konden vliegen met de budgetmaatschappij. Dat concludeerde de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek naar duurzaamheidsclaims bij luchtvaartmaatschappijen. Het Ierse concern paste de uitingen, die te maken hadden met CO2-compensatie, aan na waarschuwingen van de toezichthouder.
De ACM viel over mededelingen waarin Ryanair potentiële klanten probeerde te lokken met de belofte dat ze "groener" naar hun vakantiebestemming konden vliegen. Daarmee zouden klanten misleid kunnen worden omdat het om compensatie van de CO2-uitstoot gaat, wat de vlucht zelf niet duurzamer maakt.
Ryanair heeft de vermeldingen bij de onlineverkoop van tickets nu aangepast. Zo staat er volgens de ACM duidelijker dat CO2-compensatie het vliegen zelf niet duurzamer maakt. Ook staat er niet langer: "Vlieg groener naar." De luchtvaartmaatschappij zet ook uiteen hoe de geschatte uitstoot per ticket wordt berekend en hoeveel daarvan kan worden gecompenseerd. Daarnaast biedt Ryanair meer duidelijkheid over de projecten waar de bijdragen voor CO2-compensatie naartoe gaan.