Luchthaven Schiphol heeft de plannen om een nieuwe terminal te realiseren weer afgestoft. De luchthaven zette plannen voor de bouw ervan vanwege de coronapandemie eerder in de ijskast. Volgens een woordvoerster van de luchthaven wordt momenteel nagedacht over het concept en de timing. "In dat kader wordt aan marktpartijen gevraagd om mee te denken", aldus de zegsvrouw. Het FD meldde eerder op maandag als eerste over de uitbreidingsplannen.
Schiphol benadrukt dat er nog geen investeringsbeslissing is genomen over de uitbreiding. De bouw van een nieuwe terminal is niet onomstreden. Zeker omdat het kabinet eerder had aangekondigd dat het aantal starts en landingen op Schiphol naar beneden moet. Ook in de stikstofdiscussie vallen de plannen van Schiphol mogelijk slecht.
Volgens het FD is de nieuwe terminal nodig om meer "schuifruimte" te creëren op de luchthaven. De snelle terugkeer van reizigers en personeelstekorten veroorzaakten de voorbije maanden grote problemen op de luchthaven. Nu probeert Schiphol met een beperking van het aantal reizigers, die vooralsnog tot en met oktober duurt, lange rijen en bagageproblemen te ondervangen. Na de realisatie van de terminal zouden andere plekken gerenoveerd kunnen worden.
Het ministerie van Infrastructuur zegt in een reactie dat het om een "voornemen" en "marktverkenning" van Schiphol gaat. Pas later dit jaar zal een definitief besluit vallen. Een nieuwe terminal betekent ook niet dat het toekomstige aantal maximaal toegestane vluchten van 440.000 gaat veranderen, aldus de woordvoerster van het ministerie. Schiphol kan de terminal bijvoorbeeld ook gaan gebruiken om piekmomenten beter aan te kunnen. Deze zomer kon Schiphol op piekmomenten de grote drukte - vooral vanwege personeelstekorten - niet aan en ontstonden urenlange wachtrijen.
Greenpeace is teleurgesteld dat Schiphol "dit onzinnige plan" voor een nieuwe terminal lijkt door te zetten, reageert luchtvaartexpert Dewi Zloch van de organisatie. "Leeft grote vervuiler Schiphol in een wereld waar de klimaatcrisis niet bestaat? De uitstoot van CO2 en stikstof moet omlaag. En dat geldt ook voor de luchtvaart." Zloch wijst erop dat een derde van Pakistan overstroomt en Nederland kampt met droogte. "Je kan niet een nieuwe terminal voor nog meer kerosineknallers bouwen. Al die vluchten kan ons klimaat simpelweg niet aan."
Het plan voor de nieuwe terminal staat volgens Natuur & Milieu lijnrecht tegenover de plannen van het kabinet. "Met de groei van de luchthaven raken de klimaatdoelen nog verder uit zicht en worden de verduurzamingsambities van het kabinet onhaalbaar", zegt Marjolein Demmers, directeur van de organisatie. "De bouw moet wat ons betreft zo snel mogelijk van de baan."