De nachtsluiting en het verbod op privéjets op Schiphol moet tot een "stillere, schonere en betere luchtvaart" leiden, meldt de luchthaven.
Schiphol wil dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 00.00 uur en 06.00 uur en dat er tussen middernacht en 05.00 geen toestellen landen. "Dat betekent dat er 10.000 nachtvluchten per jaar minder zijn. Verschuiving naar de randen van de nacht of vroege ochtend willen we zo veel mogelijk beperken", stelt Schiphol.
De komende tijd zoekt de luchthaven uit in hoeverre het mogelijk is die vluchten naar de dag te verplaatsen. Qua start- en landingsrechten is de ruimte beperkt, ook omdat het kabinet het maximumaantal vluchten wil verlagen.
Ook komt er geen tweede Kaagbaan en worden privévliegtuigen en "de meest lawaaiige toestellen" voortaan geweerd, waarbij de normen geleidelijk strenger worden. Verder wil Schiphol privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer weren. "Dit verkeer zorgt voor onevenredig veel geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier (ongeveer 20 keer zoveel CO2 in vergelijking tot een lijnvlucht). Van deze vluchten is 30 tot 50 procent vakantievluchten naar bestemmingen als Ibiza, Cannes en Innsbruck. Naar de meest gevlogen bestemmingen met privéjets zijn bovendien voldoende lijndiensten beschikbaar."
De maatregelen gaan uiterlijk gelden in 2025-2026. "Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol daalt hiermee, volgens de geldende modellen, met ongeveer 17.500 (16 procent) en het aantal omwonenden met ernstige slaapverstoring daalt met ongeveer 13.000 (54 procent)," stelt Schiphol.
In een reactie op de plannen waarschuwde vakbond De Unie voor het verlies van banen door de plannen. Bij luchtvaartmaatschappijen klinkt het verwijt dat vakantiereizigers de dupe zijn. Maar Schiphol vindt dat de balans de afgelopen jaren te veel was uitgeslagen naar de Nederlandse economie en luchtvaartmaatschappijen, ten koste van het welzijn van omwonenden en het milieu.
Schiphol hoopt wel 2,5 procent van alle vluchten te reserveren voor vrachtvluchten, omdat die van economisch belang zijn. Dat is nu nog lastig, want om recht te hebben op bepaalde start- en landingstijden moeten luchtvaartmaatschappijen die 'slots' regelmatig gebruiken. Vrachtvluchten gaan juist onregelmatig. Voor een aanpassing van de regels is overleg op EU-niveau nodig.
Voor de omgeving start Schiphol samen met het Rijk een 'omgevingsfonds'. Schiphol stelt hier tot 2030 in totaal 70 miljoen euro voor beschikbaar, dat geïnvesteerd kan worden in innovatieve bouwconcepten, woningisolatie en gebiedsontwikkeling.