Go Sharing, het verhuurbedrijf van groene deelscooters, heeft uitstel van betaling aangevraagd en zit in de schuldsanering. Dit bevestigt Marc Udink, de bewindvoerder van het bedrijf. De deelscooterverhuurder probeert een doorstart te maken.
Vorige week verdwenen de groene deelscooters van Go Sharing van de straten. Tot afgelopen week stonden ze in dertien steden in Nederland, waaronder Almere, Groningen en Tilburg. Partnerbedrijf GreenMo was failliet verklaard en dat zorgde ervoor dat de verzekering van Go Sharing verliep. Go Sharing was in het verleden onderdeel van GreenMo.
Het bedrijf achter de groene scooters is niet failliet. De kans dat ze terugkomen is aanwezig, zegt Udink. "Het zal niet gemakkelijk zijn en hangt onder meer af van de verzekering en de afbetaling van schulden." Binnen twee weken verwacht hij meer duidelijkheid hierover.
Vrijdag maakten Udink en Bas Ebels bekend dat GreenMo een doorstart maakt. Zij zijn de curatoren van het partnerbedrijf van Go Sharing. Een groot deel van de werknemers van GreenMo behoudt zijn baan. De activiteiten van GreenMo, E-bike to Go en Helmstadt, zullen worden voortgezet door een consortium bestaande uit een aantal voormalige investeerders en leden van het management.
De komende tijd zal GreenMo zich weer richten op de kernactiviteiten, namelijk de dienstverlening rond de verhuur, service en onderhoud van elektrische fietsen en scooters voor de zakelijke markt. Volgens de curatoren lijkt hiermee de continuïteit van de dienstverlening in zeer korte tijd te zijn gewaarborgd.
GreenMo werd in 2013 opgericht en is vooral bekend van elektrische fietsen voor Thuisbezorgd-koeriers. Naar eigen zeggen is het bedrijf marktleider in de verhuur van elektrische voertuigen, onder meer aan Domino's Pizza en de politie. In mei 2021 nam de onderneming nog het onderhoudsbedrijf Helmstadt over. Dat is een specialist in het leveren en onderhouden van elektrische voertuigen voor onder meer Defensie en de gemeente Amsterdam.