Industrie- en techconcern Siemens gaat het grootste rangeerterrein voor goederentreinen in Nederland moderniseren. Het bedrijf heeft voor onderhoud van het terrein, de Kijfhoek, een contract binnengesleept van 110 miljoen euro. De opdrachtgever is spoorbeheerder ProRail. Het onderhoudscontract heeft een duur van 15 jaar.
Het bedrijf gaat aan de slag met de digitalisering en automatisering van de werf. Kijfhoek, tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt een belangrijke connectie met de haven van Rotterdam en andere grote industriële gebieden in Nederland. Het terrein beslaat 50 hectare en heeft tientallen aankomst-, verdeel- en vertreksporen voor goederentreinen.
Met het moderniseren kan Kijfhoek efficiënter, betrouwbaarder en veiliger opereren, zegt Andre Rodenbeck, topman van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility. Het project moet in 2024 afgerond zijn. Gedurende de werkzaamheden zal Kijfhoek minstens de helft van de operationele capaciteit behouden.
Siemens heeft al eerder onderhoudswerk voor ProRail uitgevoerd. Daarbij ging het onder meer om het leveren van signaleringssystemen en het elektrificeren van het spoor, maar ook om het leveren van displays op stations. Siemens is ook een van de partijen die meedoen aan een aanbesteding voor de aanleg van een Europees treincontrolesysteem.