Sligro in de rode cijfers door coronacrisis

23 jul 2020, 8:21 Zakelijk
sligro in de rode cijfers door coronacrisis
ANP
Groothandelsbedrijf Sligro heeft het eerste halfjaar afgesloten met een aanzienlijk lagere omzet en een nettoverlies. Door maatregelen tegen het coronavirus, zoals horecasluitingen en annuleringen van evenementen, viel een groot deel van de afzetmarkt van de onderneming weg. De openstelling van groothandels voor consumenten kon dat verlies niet compenseren.
Wegens de zwakke resultaten grijpt Sligro de komende maanden in bij de eigen organisatie, waarbij mogelijk banen verdwijnen. Het is volgens een woordvoerder ook mogelijk dat functies verschuiven naar onderdelen die sneller herstellen. Zo krabbelt de horeca nu al enigszins op, terwijl afnemers in de bedrijfscatering en de evenementenbranche het nog erg zwaar hebben. "Het is nu nog een glazen bol waar we in kijken", aldus de zegsman. "De precieze uitwerking is nog niet gedaan."
In de eerste zes maanden sneed Sligro al in de kosten. Daarbij ging onder andere veel werk voor uitzendkrachten verloren. Ook werd er minder nieuw personeel aangenomen.
Op het hoogtepunt van de crisis, vanaf medio maart, viel Sligro's omzet met meer dan de helft terug als de resultaten van de recent overgenomen branchegenoot De Kweker niet worden meegerekend. Het herstel gaat slechts stapsgewijs, want eind juni lag de omzet nog altijd 35 procent lager dan een jaar eerder. Het duurt nog tot in de tweede helft van 2021 voordat er sprake is van volledig herstel, aldus het bedrijf.
Alles bij elkaar behaalde het Brabantse bedrijf in het eerste halfjaar een omzet van 943 miljoen euro, een daling van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door de coronapandemie schreef Sligro ook tientallen miljoenen euro's af op zijn Belgische activiteiten, wat bijdroeg aan een nettoverlies van 72 miljoen euro.
Een stijging van de omzet in de Nederlandse zelfbedieningsgroothandels verzachtte de pijn enigszins. Die groothandels werden tot in mei opengesteld voor normaal winkelpubliek, onder andere om de druk van hamsteraars bij supermarkten weg te nemen.