Sligro zet zijn supermarktketen Emté nu toch in de verkoop. Eerder keek het groothandels- en supermarktconcern nog nadrukkelijk naar een samenwerkingspartner, maar nu wil het groothandels- en supermarktbedrijf ook de hele supermarkttak van de hand doen. Alleen zelf doorgaan is nu van de tafel.
De onderneming uit Veghel stelt dat er voor beide opties de nodige interesse is van partijen uit zowel binnen- als buitenland en is ook in gesprek met verschillende geïnteresseerden. Namen wil de onderneming niet kwijt, al hebben Jumbo en Coop eerder wel interesse getoond. De opbrengsten van de afsplitsing van Emté verwacht Sligro grotendeels terug te kunnen laten vloeien naar de aandeelhouders.
Sligro denkt in de loop van dit jaar tot een transactie te komen voor Emté, waarvan het marktaandeel afgelopen jaar terugliep tot 2,5 procent. ,,Er zijn veel veranderingen in supermarktland. Op den duur kunnen we daar met ons huidige marktaandeel niet in mee'', gaf topman Koen Slippens als belangrijkste overweging voor de stap.
In het afgelopen jaar steeg de omzet van heel Sligro met 5,6 procent tot bijna 3 miljard euro. Onder de streep bleef daar 81 miljoen euro van over, een stijging van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. De groei kwam vooral op het conto van de groothandelsactiviteiten, waarvan het marktaandeel in Nederland groeide tot 24,4 procent en in België tot 3,4 procent.
Bij die groothandels wil Sligro nog meer voordelen halen uit de schaalvergroting door overnames. Slippens wijst daarbij bijvoorbeeld op 14.000 nieuwe klanten die het dankzij de overname van de drankengroothandel van Heineken in huis heeft gehaald. Die bieden efficiencyvoordelen bij de bezorging, maar er zijn ook kansen om hen meer producten te leveren. Ook worden het bestelsysteem voor klanten verbeterd en het interne IT-systeem op de schop genomen.
Verder verwacht Sligro veel van de expansie in België en op termijn naar andere landen. Die gang naar het buitenland leidde ook tot een kritische kijk naar de eigen organisatie. ,,We zijn nu nog heel centraal georganiseerd, dat moeten we veranderen om dat tot een succes te maken.''
Voor dit jaar verwacht Sligro te kunnen profiteren van de gunstige marktontwikkelingen. Het bedrijf liet verder weten het dividend met 0,10 euro te verhogen tot 1,40 euro per aandeel.