We kunnen niet meer zonder en doen het bijna dagelijks: het gebruik van sociale media. Gert Hindriks is digital innovator en eigenaar van
Hert Media . Hij geeft onder meer trainingen en één op één begeleiding aan startende ondernemers en zelfstandigen op het gebied van sociale media. “Sociale media zijn zó ingeburgerd; we kunnen niet meer zonder. Waar je vroeger moest uitleggen waarom je het gebruikte, is dit nu geen vraag meer. Iedereen is er inmiddels van overtuigd dat het belangrijk is. De vraag die ik echter vaak krijg is: ‘hoe zet je het in?’”
“Sociale media zijn het startpunt van onze manier van communiceren geworden”, zo stelt Gert. “Neem Facebook, dat netwerk is in onze vezels gaan zitten. Ik zie dat de populariteit van Facebook de afgelopen tijd is gestegen, met name ook onder ondernemers. Meer dan 9,2 miljoen mensen zijn in Nederland lid van Facebook, waarvan 6,8 miljoen er dagelijks gebruik van maken. Als je moet kiezen als startende ondernemer waar te beginnen, Facebook of Linkedin, dan raad ik als eerste Facebook aan.”
Wij vroegen Gert hoe je op een snelle manier én met weinig budget veel mensen kunt bereiken. Dit zijn Gert zijn tips voor Facebook:
Maak een bedrijfspagina aan
“Je begint met een bedrijfspagina aan te maken, dat is makkelijk en gratis, en dan kan je je berichten promoten en advertenties aanmaken. Geef een goede en heldere omschrijving van je bedrijf en gebruik woorden die je klanten gebruiken als ze zoeken via de zoekoptie op Facebook en Google. Alles draait om vindbaarheid.”
Wat is je verhaal en wie is je doelgroep
“In de journalistiek is het altijd zo: als er geen verhaal in zit, dan wordt het niet gepubliceerd. Je moet weten wat je wilt vertellen en wie je doelgroep is. Maak een top vijf van je belangrijkste doelgroepen en bedenk hoe je ze wilt aanspreken, oftewel bepaald je tone of voice en met welk doel. Het kan zijn dat je onder de aandacht wilt brengen waar je trots op bent, je een product wilt aanprijzen of naamsbekendheid wilt generen. Dus ga niet zomaar posten, maar weet van tevoren wat je teweeg wilt brengen en maak hier een verhaal omheen."
Wees visueel
“Gebruik foto’s, plaatjes en bewegende beelden (video). Berichten met plaatjes en video's doen het zeventig tot negentig procent beter dan kale tekstberichten. Ook doorverwijzingen, zoals links naar websites of andere Facebook profielen, leveren meer betrokkenheid op.”
Persoonlijk en van waarde
“Wees persoonlijk in je berichtgeving. Hoe meer mensen zich met jou kunnen identificeren, des te meer bereik je zult generen met je bericht. Hoe meer je bericht op reclame lijkt, des te minder mensen geneigd zijn om deze aan te klikken en te liken. Verder is het goed om heel dicht op je doelgroep te zitten. Het is belangrijk dat je je publiek iets te bieden hebt, waar ze op zitten te wachten. Denk aan nuttige informatie, tips, suggesties, kortingsacties, onderzoeksresultaten,
highlights uit een blog, iets grappigs of verrassends. Ook inhakers bij een gebeurtenis uit de actualiteit werken goed. Op welk
tijdstip je moet posten is afhankelijk van je doelgroep. Over het algemeen geldt: tussen 07:00 en 09:00 uur in de ochtend is het vrij druk. Veel mensen kijken dan vooral, maar reageren relatief weinig. Een nieuwe piek is er rond de lunch, een klein piekje aan het einde van de middag en dan weer een grotere piek tussen 20:00 en 22:00 uur in de avond. Verder zijn op weekdagen meer mensen online dan in het weekeinde. Op je bedrijfspagina kun je exact zien wat voor jouw volgers de piektijden zijn.”
Promoten en adverteren
“Het allerleukste is dat je heel nauwkeurig kunt zien hoe
populair je berichten zijn. Ook kan je inzien hoeveel mensen je bericht gezien hebben. Berichten die goed presteren qua bereik en interactie kun je eenvoudig promoten, zodat meer mensen ze onder ogen krijgen. Je kunt als kleine ondernemer/zelfstandige met een klein budget opvallen bij je cliënten. Vanaf een euro per dag kun je zelf bepalen hoe lang een bericht wordt gepromoot. Verder bepaal je zelf welk publiek je wanneer wilt bereiken. Je hebt het zelf in de hand. Je kan ook een
call to actioneraan toevoegen, dus bijvoorbeeld een kortingsactie of een knop waar mensen een product kunnen kopen. Je kan dus aan de ene kant promoten en aan de andere kant écht adverteren.”
“Tenslotte kan je alleen maar waarde uit sociale media halen, als je er zelf waarde in stopt. Dus zorg dat je content levert, waar mensen iets aan hebben. Daarmee laat je zien dat jij echt iets te bieden hebt. Het belang van de hoeveelheid likes
voor je pagina lijkt de afgelopen jaren wat afgenomen. Belangrijker dan het aantal likes is het opbouwen van een langdurige en duurzame relatie met je doelgroep.”