Smartphones worden door consumenten voor steeds meer zaken gebruikt. Dit geldt voor nieuwe functies, maar ook laten we de tablet steeds vaker links liggen. Dit geldt voor onder meer internetten, bankieren, sociale media en online shoppen, zo blijkt uit onderzoek naar gebruikerstrends door marktonderzoeker GfK.
Volgens GfK is bijna negen op de tien Nederlanders in het bezit van een smartphone. Circa 70 procent bezit een tablet. Het kijken van tv-programma's en videofilmpjes neemt zowel op tablet als smartphone toe. Verder valt het op dat het gebruik van Facebook en Twitter stabiliseert. Daartegenover winnen Instagram en Snapchat juist terrein.
Verder wint de SMART-TV terrein. Momenteel heeft 42 procent van de huishoudens een dergelijke tv. Ook worden steeds meer apps via de SMART-TV gebruikt. Voor adverteerders wordt dit apparaat ook steeds interessanter.
Toch ervaren steeds meer consumenten advertenties als hinderlijk. Het gebruik van zogeheten adblockers zit in de lift. Ruim een kwart van de Nederlanders maakt momenteel gebruik van de applicatie waarmee advertenties geblokt worden.