Muziekstreamingdienst Spotify verwacht dat de toename van het aantal nieuwe abonnees de komende tijd zal vertragen. Ook is de verwachting dat de winstmarge iets lager gaat uitvallen dan de afgelopen tijd het geval was. De Zweedse streamingdienst gaf geen reden voor de tegenvallende prognose, maar zei er wel bij dat de onzekerheid rondom het coronavirus het uitspreken van een verwachting lastiger maakt.
Spotify raakte de afgelopen weken in opspraak nadat verschillende grote artiesten hadden besloten hun muziek van de dienst te verwijderen. Volgens de muzikanten en andere critici zou comedian Joe Rogan in zijn Spotify-podcast desinformatie over het coronavirus verspreiden.
Topman Daniel Ek zei in een toelichting op de handelsupdate dat er nog werk te doen is. Het bedrijf kondigde onlangs al aan dat het luisteraars van podcasts over Covid-19 zal gaan "begeleiden naar meer informatie" over de pandemie. Maar er is volgens Ek nog ruimte voor verdere groei in deze.
Podcasts zijn een belangrijke aanjager voor de groei van Spotify geweest. Aan het eind van het kwartaal waren er 3,6 miljoen podcasts op het platform, vergeleken met 3,2 miljoen in het kwartaal ervoor. Het aandeel podcasts in de totale geluisterde uren op Spotify bereikte ook een record.
In het eerste kwartaal rekent Spotify op 418 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Daarvan zullen er 183 miljoen een betaald account hebben. Spotify meldde daar direct bij geen jaarlijkse indicatie van de gebruikersgroei te zullen geven. Volgens het bedrijf omdat de meeste van de initiatieven van het bedrijf meerjarig van aard zijn.
Het afgelopen kwartaal groeide Spotify nog wel goed door. Op jaarbasis groeide het aantal mensen dat muziek en podcasts via Spotify luistert met ongeveer een vijfde. De verwachte winstmarge komt voor dit kwartaal op 25 procent, tegenover 26,5 procent in het voorgaande kwartaal. De groei van het aantal betalende abonnees komt naar verwachting op 3 miljoen, waar er vorig kwartaal nog 8 miljoen bijkwamen.