Spotify ziet vooral aantal niet-betalende gebruikers groeien

25 jul 2023, 13:52 Zakelijk
spotify ziet vooral aantal niet betalende gebruikers groeien
Muziekstreamingdienst Spotify had in het tweede kwartaal van dit jaar ruim een kwart meer gebruikers dan een jaar eerder. In totaal ging het om 551 miljoen mensen die maandelijks van de dienst gebruikmaken tegen 515 miljoen eind maart. Van die gebruikers betaalt zo'n 40 procent voor een Premium-abonnement, maar de groei daarvan bleef wel wat achter bij de totale groei. De toename van het aantal mensen dat de dienst gratis gebruikt, en dus advertenties hoort, was sterker.
De Premium-abonnees gaven gemiddeld ook minder uit per maand. Het gaat om 4,27 euro, 6 procent minder dan een jaar eerder. Dat kan onder meer te maken hebben met wisselkoersen, want de prijzen voor abonnementen verschillen van land tot land. Deze week kondigde Spotify overigens al aan de prijzen voor de abonnementen te gaan verhogen.
De inkomsten uit advertenties gingen met 12 procent omhoog tot 404 miljoen euro. Dat is een klein deel van de haast 3,2 miljard euro die heel Spotify aan omzet binnenhaalde. Maar het Zweedse bedrijf geeft nog altijd meer geld uit dan er binnenkomt. Er was een operationeel verlies van 247 miljoen euro.
Spotify zelf spreekt van een zeer sterk kwartaal, maar analisten waren teleurgesteld. Zij hadden op meer nieuwe gebruikers gerekend en een hogere omzet en brutowinstmarge. Ook de verwachtingen voor de gebruikersgroei en de omzet voor het lopende kwartaal vielen beleggers tegen. Spotify, dat een beursnotering heeft in New York, werd in de zogeheten voorbeurshandel meer dan 6 procent lager gezet.