Steeds meer Nederlanders vinden dat de prijzen sterk stijgen. Meer dan vier op de tien consumenten hebben dit aangegeven in het laatste consumentenonderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat met 43 procent om het hoogste percentage sinds het statistiekbureau in 2017 begon om dit bij te houden.
Ook is de koopbereidheid van consumenten recent iets afgenomen. Daarmee lijkt de oplopende inflatie ook in Nederland te drukken op het consumentenvertrouwen. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten speelt dit eveneens. Amerikanen vinden het momenteel de ongunstigste periode om grote aankopen te doen in decennia, bleek onlangs uit een peiling daar.
Zo extreem als in de VS is de situatie hier nog niet. Nederlandse consumentengoederen en -diensten waren in augustus 2,4 procent duurder dan een jaar eerder, meldde het CBS onlangs. Daarmee is de inflatie hier beduidend lager dan in de VS. Maar de oplopende prijzen worden ook in Europa scherp in de gaten gehouden door centrale banken.
Dat het leven duurder is geworden hangt samen met de sterk aangetrokken vraag naar grondstoffen. Daardoor zijn de prijzen van die grondstoffen fors opgelopen. Ook zijn de internationale vrachttarieven hard gestegen door verstoringen in de wereldwijde scheepvaart.
Het algehele consumentenvertrouwen in Nederland is in september wel nauwelijks veranderd ten opzichte van augustus. Dit komt consumenten tegelijkertijd iets optimistischer zijn geworden in hun oordeel over de economie. Daarbij zijn ze gemiddeld positiever geworden in hun verwachtingen voor de arbeidsmarkt.
De graadmeter voor het consumentenvertrouwen van het CBS kwam deze maand uit op min 5 tegen min 6 vorige maand. Aan het begin van de coronacrisis in mei vorig jaar ging het nog om een score van min 31. Maar het vertrouwensherstel werd vorig jaar al ingezet. In juni dit jaar bereikte de graadmeter een nieuwe piek op een niveau van min 3. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op plus 36.