Stellantis steekt 30 miljard euro in elektrisch rijden

08 jul 2021, 16:14 Zakelijk
stellantis steekt 30 miljard euro in elektrisch rijden
ANP
Autoconcern Stellantis, het bedrijf achter merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat en Chrysler, steekt de komende jaren meer dan 30 miljard euro in de ontwikkeling van elektrisch rijden. Het bedrijf dat is ontstaan na de fusie van PSA en Fiat Chrysler belooft daarnaast om ook de ontwikkeling van accu's aan te jagen.
Topman Carlos Tavares van Stellantis wil de veertien merken van het concern toekomstbestendig maken. Eerder maakten rivalen als Volkswagen, General Motors en Ford soortgelijke plannen bekend.
Stellantis wil dat tegen 2030 circa 70 procent van de verkopen in Europa een elektrische aangedreven model is. In de Verenigde Staten moet dit 40 procent van de autoverkopen zijn tegen die tijd. De accu's van Stellantis moeten straks goed zijn voor een bereik van 480 tot ruim 800 kilometer. Verder denkt Stellantis tegen 2026 een winstmarge in de dubbele cijfers te kunnen halen.
Het bedrijf scherpte eerder op donderdag zijn winstverwachting voor de eerste helft van het jaar aan, ondanks de wereldwijde chipschaarste die zorgt voor stijgende prijzen. Verder bevestigde het bedrijf dat het een batterijenfabriek in Italië zal neerzetten. Het bedrijf had al plannen voor accufabrieken in Duitsland en Frankrijk.