Entertainmentconcern Disney heeft afgelopen kwartaal het aantal abonnees van zijn streamingdienst Disney+ opnieuw sterk zien groeien. Ook profiteerde het Amerikaanse bedrijf ervan dat het zijn parken verspreid over de wereld weer kon openen na eerdere coronasluitingen. Daardoor lukte het om weer een kwartaalwinst in de boeken te zetten. In de vergelijkbare periode vorig jaar dook Disney nog diep in de rode cijfers.
In april, mei en juni trok Disney+ welgeteld 12,4 miljoen extra abonnees, waardoor het totaal op 116 miljoen kwam. Er werden ook weer diverse nieuwe films en series toegevoegd. Zo bracht Disney Raya and the Last Dragon naar de dienst, evenals The Mysterious Benedict Society en Star Wars: The Bad Batch.
Analisten hadden niet verwacht dat Disney zoveel nieuwe klanten aan zich zou kunnen binden. Zij rekenden in doorsnee op een totaal van dik 113 miljoen. Omdat de coronalockdowns in veel landen werden opgeheven waren mensen minder aan huis gekluisterd. Bij een rivaal als Netflix zwakt de abonneeaanwas daardoor de laatste tijd duidelijk af.
De totale opbrengsten van Disney lieten op jaarbasis 45 procent groei zien, en bedroegen 17 miljard dollar. Onder de streep bleef daar 923 miljoen dollar van over. Een jaar terug leed Disney nog 4,7 miljard dollar verlies. Door de coronapandemie bleven toen veel pretparken gesloten, waardoor het bedrijf die inkomsten misliep. En doordat de releases van grote films werden uitgesteld en bioscopen vaak dichtbleven was er ook veel minder omzet bij de filmstudio's.