Streamingsucces en Nederlandse zenders maken reclamedip RTL goed

05 aug 2022, 9:18 Zakelijk
streamingsucces en nederlandse zenders maken reclamedip rtl goed
ANP
Mediabedrijf RTL Group heeft het afgelopen halfjaar meer kijkers aan zijn streamingdiensten RTL+ en Videoland weten te binden. Daarnaast wonnen de Nederlandse tv-zenders van het Luxemburgse bedrijf, zoals RTL 4 en RTL 5, marktaandeel. Dit maakte een daling van de advertentie-inkomsten goed, waardoor RTL toch nog een hogere omzet boekte
Videoland had in het tweede kwartaal 6,2 procent meer abonnees. In totaal betalen bijna 1,1 miljoen mensen voor het streamingplatform, dat onder meer bekend is van de serie Mocro Maffia. De Duitse evenknie RTL+ groeide met bijna 69 procent tot een totaal aantal abonnees van 3,4 miljoen. De streamingplatforms leverden hierdoor ruim een vijfde meer op dan een jaar eerder.
Tegelijkertijd staan de advertentie-inkomsten voor RTL onder druk, waardoor tv-reclames minder geld opbrachten. Bedrijven zijn door de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en mogelijkheid van een recessie voorzichtiger met hun marketinguitgaven. RTL is door die ontwikkeling ook iets somberder geworden over de omzet en winst in het gehele boekjaar 2022.
Nederland was op dit vlak een uitzondering, want hier profiteerde RTL juist van een groeiende advertentiemarkt. Ook bereikten de Nederlandse zenders van het concern op primetime een groter deel van kijkers tussen de 25 en 54 jaar oud, een belangrijke doelgroep. Volgens RTL Nederland, dat qua omzet met bijna 20 procent groeide, was dit onder andere te danken aan programma's als De Verraders, Kopen Zonder Kijken en de nieuwsprogramma's.
Alles bij elkaar steeg de omzet van RTL Group met 8,7 procent tot 3,3 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een winst van 304 miljoen euro, wat veel minder is dan de 929 miljoen euro een jaar eerder. Toen leverde de verkoop van bedrijfsonderdelen nog veel op. Zonder die eenmalige baten behaalde het bedrijf een winst voor belastingen, rentes en afschrijvingen van 501 miljoen euro, 3,7 procent meer dan een jaar eerder.
RTL is ook hard bezig met fusies in Frankrijk en Nederland, naar eigen zeggen om sterk te staan tegenover Amerikaanse techbedrijven als Netflix en Amazon Prime. Maar mededingingsautoriteiten hebben hun bedenkingen. In Nederland onderzoekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of de voorgestelde fusie van RTL Nederland en Talpa de markt voor commerciële televisie en tv-advertenties niet te veel verstoort. RTL verwacht deze herfst uitsluitsel te krijgen van de ACM.