AMSTERDAM (ANP) - Pakketbezorgers in Nederland bezorgen naar verwachting tussen oktober en december gezamenlijk ruim 226 miljoen pakketten. Dat is 7,7 procent meer vergeleken met dezelfde drukke eindejaarsperiode vorig jaar, meldde Federal Express op basis van een studie van onderzoeksbureau Effigy Consulting.
De groei komt voornamelijk door een toename van onlineverkopen, waarbij bijna driekwart van de pakketten direct naar consumenten gaat. Ook zendingen tussen bedrijven nemen toe in de piekperiode, in aanloop naar koopjesfestijn Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. Deze periode is cruciaal voor detailhandelaren en fabrikanten.
"Ook dit jaar zien we een stijgende vraag in aanloop naar de feestdagen, waarbij themadagen zoals Cyber Monday en Black Friday aan populariteit winnen in Nederland", aldus pakketbezorger FedEx.
De landen met het hoogste aantal bezorgingen tijdens deze drukke periode dit jaar zijn naar verwachting het Verenigd Koninkrijk (1,3 miljard) en Duitsland (1,1 miljard), gevolgd door Frankrijk met iets meer dan een half miljard. Europa importeert tijdens deze piekperiode meer goederen dan het exporteert, met bijna 200 miljoen zendingen uit landen als China en de VS tegenover 75 miljoen uitgaande zendingen.