Supermarkten zetten meer om

04 jan 2018, 15:18 Zakelijk
supermarkten zetten meer om
ANP

De Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar 3,2 procent meer omgezet. Daarbij rekenden klanten meer af per aankoop, becijferde onderzoeksbureau GfK. Ook voor dit jaar verwacht GfK weer een omzetstijging ten opzichte van het voorgaande jaar, en wel van 3 procent.

Het aantal verkopen daalde afgelopen jaar wel met 2,9 procent. Omdat klanten per bezoek aan de winkel ruim 6 procent meer afrekenden - het gemiddelde bedrag steeg tot 23,91 euro - groeide de totale omzet toch naar ongeveer 35,6 miljard euro. Daarvan werd 1,1 miljard euro uitgegeven aan onlineaankopen. De omzet uit de webwinkels groeide met 48 procent. Ook in 2018 groeien de internetverkopen weer flink, verwacht GfK.

December was voor de supermarkten weer erg belangrijk. Er werd die maand bijna 7 procent meer omgezet. In de week van kerst was de omzet zelfs 961 miljoen euro, een record.