Webwinkelgigant Amazon investeert "fors" in het livestreamen van audio, melden bronnen aan techwebsite Axios. De nieuwe audio-dienst zou gelijkenissen vertonen met andere platformen voor het livestreamen van audio, zoals de populaire app Clubhouse en het nieuwe platform van muziekstreamingdienst Spotify.
Amazon biedt al abonnementen aan op podcasts en muziek. Het bedrijf zou audiodiensten via zijn slimme speaker Alexa willen uitbreiden, aldus de website. Gebruikers kunnen dan via hun Amazon-account live concerten en optredens bijwonen. Amazon zou ook gesprekken voeren met grote muzieklabels over live-evenementen met artiesten. Behalve muziek moet de dienst ook geschikt worden voor praatprogramma's van radiozenders en podcasts, zegt een ingewijde tegen de site.
Eind vorig jaar nam Amazon al podcastmaker Wondery over om meer actief te worden in de audiosector. Er werd niet bekendgemaakt hoeveel geld met de deal gemoeid was, maar volgens zakenkrant The Wall Street Journal ging het om een deal ter waarde van meer dan 300 miljoen dollar.
Tijdens de coronapandemie zijn audiodiensten en audio-apps een stuk populairder geworden. Zo groeide Clubhouse, waarop mensen groepsgesprekken kunnen voeren, sneller dan verwacht. Het in 2019 gelanceerde platform uit San Francisco zet zichzelf graag neer als dé app voor digitale audio.
De populariteit ervan heeft grote techbedrijven als Facebook en Twitter geïnspireerd om soortgelijke diensten te ontwikkelen. Twitter introduceerde al een vergelijkbare dienst Spaces. Facebook gaf eerder ook al te kennen meer in te willen zetten op 'sociale audiodiensten'.