AMSTERDAM (ANP) - Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway, heeft in de eerste helft van het jaar minder bestellingen ontvangen, ondanks een groei van het aantal orders afgelopen kwartaal in Noord-Europa. Het bedrijf had onder meer last van stevige concurrentie.
Het aantal bestellingen kwam het afgelopen half jaar uit op 446 miljoen, een daling van 5 procent. In Noord-Europa, waaronder Nederland, bleef het aantal bestellingen gelijk op 136 miljoen. In Noord-Amerika kwamen 9 procent minder bestellingen binnen. Daar heeft het bedrijf er ook last van dat eten duurder is geworden.
Dat het aantal bestellingen in Noord-Europa in het tweede kwartaal groeide, komt volgens Just Eat doordat het bedrijf in meer steden ging bezorgen. Daarnaast zijn de openingstijden verruimd.
Slecht weer
De omzet van Just Eat is in de eerste zes maanden van dit jaar iets gedaald. De opbrengsten kwamen uit op ongeveer 2,6 miljard euro, 1 procent minder dan in het eerste half jaar van 2023. Onderaan de streep leed het bedrijf een nettoverlies van 301 miljoen euro. Dat is flink meer dan het verlies van 258 miljoen euro een jaar eerder.
Het slechte weer van het afgelopen half jaar in Nederland en andere landen in Europa had volgens topman en oprichter Jitse Groen ook een grote invloed op het aantal orders bij Just Eat. Als het regent bestellen mensen liever eten vanuit huis zodat ze niet naar buiten hoeven te gaan, aldus Groen.
EK voetbal
Het bezorgbedrijf profiteerde in het tweede kwartaal volgens hem echter nauwelijks van het EK voetbal in Duitsland, dat op 14 juni begon. "Dat was er maar een paar dagen. Zonder het EK zouden we niet veel minder orders krijgen", zegt hij tijdens een toelichting voor de pers.
Verder had Just Eat afgelopen half jaar een "uitdagende prestatie" in Israël. Het bedrijf is echter niet van plan Israël te verlaten om de moeilijkheden en de oorlog in het land, stelt Groen.