Het wordt voor bedrijven lastiger om nepkortingen te geven op producten en diensten aan consumenten. Vanaf 1 januari worden de regels strenger en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal vanwege de aangescherpte regelgeving de controles opvoeren, heeft de toezichthouder bekendgemaakt.
Vanaf volgend jaar is de ACM bevoegd om toezicht te houden op de zogeheten van-voorprijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. Volgens de ACM betekent dit concreet dat kortingen die worden geboden ook daadwerkelijk kortingen zijn op de laagste prijs die gold in de dertig dagen voor de kortingsactie. Wel zijn er enkele uitzonderingen. Zo gelden de regels niet voor bederfelijke producten, producten die korter dan dertig dagen op de markt zijn en stapelkortingen.
De ACM meent dat consumenten niet misleid mogen worden met nepkortingen. "Met de nieuwe regels is de consument beter beschermd omdat de ‘van’-prijs de laagste prijs is die de periode daarvoor gold en de ‘voor’-prijs daarmee een echte korting is", aldus de toezichthouder.