Een online aanbieder van slotenmakersdiensten heeft een boete van 200.000 euro gekregen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwam erachter dat de site van KeyService Nederland misleidende informatie gaf, en dat mag niet. Ook gaf het bedrijf vooraf geen indicatie van de kosten voor een opdracht, maar klanten werden uiteindelijk wel geconfronteerd met een rekening die kon oplopen tot 2200 euro. Wie niet wilde betalen werd onder druk gezet, stelt de toezichthouder.
Het in Helmond gevestigde KeyService Nederland, dat ook wel opereert onder de naam Plumberservice, wekte volgens de toezichthouder vertrouwen met valse informatie. Zo deed het bedrijf zich in advertenties voor als lokale slotenmaker, wat in veel gevallen niet zo was, stelt de ACM. Ook zou het bedrijf hebben beweerd dat slotenmakers waarmee het samenwerkte aan bepaalde kwaliteitseisen voldeden, terwijl hier nooit op gecontroleerd werd.
"Als je jezelf hebt buitengesloten, ga je op zoek naar een betrouwbaar bedrijf dat je kan helpen. Juist in zulke situaties moeten consumenten kunnen vertrouwen op de diensten van een bedrijf als een slotenmaker", verklaart Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurder bij de ACM. "Dit bedrijf maakte daar misbruik van door zich anders voor te doen, achteraf hoge rekeningen te presenteren en consumenten onder druk te zetten om te betalen." Naast KeyService heeft ook de bestuurder van het bedrijf een boete gekregen van 50.000 euro.
De ACM maakt meer werk van de aanpak van onbetrouwbare aanbieders van spoeddiensten, zoals slotenmakers. Mensen die door pech dringend behoefte hebben aan een vakman of -vrouw krijgen relatief vaak te maken met een partij die slecht werk levert, stelt de marktwaakhond vast. Onder meer met zoekmachine Google is daarom afgesproken om advertenties van onbetrouwbare slotenmakers te verwijderen.
KeyService Nederland was niet direct bereikbaar voor commentaar.