Air France-KLM wil nog meer verouderde toestellen voor de langere afstand gaan vervangen door brandstofzuinigere vliegtuigen nu de luchtvaart sterk herstel laat zien van de coronacrisis en er weer veel meer vraag is naar reizen. Dat heeft topman Ben Smith van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie gezegd tegen persbureau Bloomberg op de jaarlijkse vergadering van brancheorganisatie IATA in de Turkse stad Istanbul.
Volgens Smith wordt gekeken naar vervanging van zogeheten widebody-jets, toestellen met meerdere gangpaden. Het gaat om Airbus A330-vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van twintig jaar en een aantal toestellen van het type Boeing 777 die ook twee decennia oud zijn. Air France-KLM heeft eerder al zijn vloot van Boeing 747's en Airbus A380's met pensioen gestuurd en de modernere 787 Dreamliner en A350 in dienst genomen.
Smith stelt dat bij de keuze voor nieuwe toestellen onder meer wordt gekeken naar het feit dat vliegtuigen niet meer via het Russische luchtruim vliegen door de oorlog in Oekraïne. Een omweg kan meerdere uren optellen voor een vlucht van bijvoorbeeld Europa naar Azië. Dat zorgt volgens Smith voor andere eisen aan vliegtuigen.
Naar verwachting zullen vervangingen in 2025 of daarna gaan plaatsvinden, aldus Smith. Hij stelt dat de wachttijden voor nieuwe widebody-jets langer zijn geworden omdat ook veel andere maatschappijen vliegtuigen bestellen om hun vloot te moderniseren.
IATA, dat staat voor International Air Transport Association, kwam zelf met een nieuwe prognose voor de winstgevendheid van de luchtvaart in 2023. Daar wordt nu gerekend op een winst van 9,8 miljard dollar, omgerekend 9,2 miljard euro. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met de prognose uit december, geholpen door de sterk gestegen ticketprijzen.
Het aantal passagiers zal dit jaar wereldwijd naar verwachting toenemen tot 4,35 miljard. Dat is bijna het niveau van 2019, voordat de coronacrisis toesloeg. "We denken dat dit een goed jaar zal worden voor de luchtvaart", aldus IATA-directeur Willie Walsh. Bij de organisatie zijn ongeveer driehonderd maatschappijen aangesloten.