Hoewel de problemen op Schiphol afnemen, zullen de gevolgen van de personeelstekorten in de luchtvaart net als elders in de maatschappij nog lang te merken zijn. Dat verwacht de nieuwe KLM-topvrouw Marjan Rintel die aangeeft dat de luchtvaartmaatschappij de huidige problemen steeds meer onder controle krijgt. "We zijn bezig rust en stabiliteit te creëren. Is het goed genoeg? Nee, dat is het nog niet, maar het gaat elke week beter."
Rintel, die sinds begin deze maand de baas is bij KLM, heeft het over een "best wel heftige perfect storm" waar ze in belandde. Ze bood klanten van de luchtvaartmaatschappij al haar verontschuldigingen aan omdat KLM niet de service bood die de klanten gewend zijn. Daar kwam nog een storing in het bagagesysteem van Schiphol overheen die voor een week aan problemen zorgde.
De kofferproblemen op Schiphol, die al langer speelden, zijn een "domino-effect" legt Rintel uit. "Mensen stonden lang in de rij en dan haalden ze soms hun vlucht nog niet, maar dan zaten hun koffers wel al op de vlucht. Of de koffers gingen niet mee terwijl mensen wel vlogen." Dergelijke problemen zijn er niet alleen op Schiphol en niet alleen bij KLM, benadrukt Rintel. "Het kost heel veel extra werk, waardoor het ook moeilijker wordt om terug te komen op een normaal serviceniveau."
Doordat KLM onder andere een deel van de vluchten schrapte en minder tickets verkocht, gaat dat steeds beter. "Als je een voorspelbaar product hebt, wordt het makkelijker. Dat is die rust en stabiliteit." Dat is ook nodig want de chaos uit de meivakantie was ook "lastig voor veel KLM-collega's" die Rintel de afgelopen weken sprak.
En van die collega's zijn er dus nog meer nodig. "We zijn met man en macht bezig om personeel te werven", aldus de topvrouw. "Maar we moeten in de luchtvaart ook gaan nadenken hoe we daar op langere termijn mee om gaan."
Vooralsnog gaat het ondanks de problemen op Schiphol, die KLM tientallen miljoenen euro's aan compensatie van reizigers kostte, goed met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Voor het vierde kwartaal op rij was er een operationele winst en die is nu weer op het niveau van voor de coronacrisis zelfs nu er geen NOW-coronasteun meer was, geeft financieel directeur Erik Swelheim aan. Die winst leidde ertoe dat KLM de lening van de overheid in het kwartaal in zijn geheel kon terugbetalen.
Ook in het derde kwartaal verwacht KLM die positieve lijn door te kunnen zetten. "Er komen nog veel boekingen binnen. We hebben in slechte tijden ons netwerk op peil gehouden en daar plukken we nu de vruchten van", aldus Swelheim.
Na de terugbetaling van de staatssteun dient zich nu de terugbetaling van de uitgestelde loonbelasting nog aan. Dat gebeurt vanaf oktober. In totaal moet KLM zo'n 1,5 miljard euro aan belasting uit de coronaperiode nog voldoen.