De Japanse autoproducent Toyota blijft bij zijn eerdere winstverwachtingen, ondanks onderdelentekorten. Die zaten het bedrijf, de grootste automaker ter wereld qua aantallen verkochte auto's, in de laatste drie maanden van 2022 nog altijd dwars. Maar de zwakke yen helpt Toyota weer. Auto's die de onderneming verkoopt in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Europa leveren meer op in de Japanse munteenheid.
Voor het hele boekjaar, dat bij Toyota loopt tot en met maart, verwacht de automaker nog altijd een operationele winst van 2,4 biljoen yen. Dat is omgerekend iets meer dan 17 miljard euro. In het derde kwartaal van Toyota's boekjaar, de maanden oktober tot en met december, ging het om een operationele winst van omgerekend 6,8 miljard euro.
Na afloop van het boekjaar 2023 geeft de huidige topman Akio Toyoda, de kleinzoon van Toyota-oprichter Kiichiro Toyoda, het stokje over aan Koji Sato. Die is nu nog verantwoordelijk voor Toyota's luxemerk Lexus.
Ook branchegenoot Nissan hield vast aan zijn jaarverwachtingen. Die automaker denkt ook dat chiptekorten en andere leveringsproblemen blijven zorgen dat het bedrijf niet zoveel auto's kan produceren als het zou willen. Maar door "strenge financiële discipline" wil Nissan toch de winst op peil houden.
Wel denkt Nissan die winst te behalen met de verkoop van 8 procent minder voertuigen. De partner van het Franse Renault rekent erop 3,4 miljoen auto's te verkopen.
Tot en met Nissans derde kwartaal, de periode van april tot en met december, daalde de winst wel hard ten opzichte van het jaar ervoor. Die ging 43 procent omlaag tot omgerekend 816 miljoen euro. Topman Makoto Uchida noemde met name het derde kwartaal "zeer uitdagend". Maar Nissan is optimistisch. "De nieuwe modellen die we hebben geïntroduceerd zijn in alle markten zeer goed ontvangen door klanten."