Luchtvaartmaatschappij Transavia zegt "onaangenaam verrast" te zijn door de keuze van Schiphol om nachtvluchten op termijn in de ban te doen. Doordat hiermee ook in de vroege ochtend minder vluchten mogelijk zijn, komt het verdienmodel van de budgetvlieger onder druk te staan. Dat maakt vliegen volgens Transavia duurder en voor minder mensen bereikbaar, en daar is "de vakantiereiziger de dupe van".
Transavia doet vooral vakantiebestemmingen aan in bijvoorbeeld Spanje of Portugal en vliegt op één dag een paar keer heen en weer. Dat kan alleen door heel vroeg te beginnen, maar met de plannen om uiterlijk in 2025 of 2026 's nachts geen vliegtuigen meer te laten opstijgen of te laten landen op Schiphol zou dat onmogelijk zijn.
Volgens topman Marcel de Nooijer van Transavia wordt het door de plannen voor "1,5 miljoen hardwerkende Nederlanders onmogelijk om op hun welverdiende vakantie te gaan". Ruimte om uit te wijken naar bijvoorbeeld Eindhoven Airport of Rotterdam The Hague Airport is er ook nauwelijks.
De Nooijer benadrukt verder dat de plannen van Schiphol wat hem betreft niet meer zijn dan een voorstel. "Dit soort zaken zouden in een langer traject van participatie moeten worden behandeld." Bij een van de weinige grote Europese luchthavens die ook 's nachts dicht zijn, Frankfurt, is dit ook gebeurd, stelt de Transavia-topman. "Daar is jaren de tijd genomen voor de verandering van het regime en hadden luchtvaartmaatschappijen ook de mogelijkheid om uit te wijken naar luchthavens in de buurt die wel de hele nacht open bleven."
KLM, net zoals Transavia onderdeel van Air France-KLM, toonde zich na de bekendmaking van de plannen verbaasd over de eenzijdige beslissingen van Schiphol. Beide luchtvaartmaatschappijen noemen het belangrijk om in balans met de omgeving en klimaat te werken. Transavia benadrukt daarvoor miljarden euro's te hebben geïnvesteerd in stillere en zuinigere vliegtuigen.