TravelBird vraagt uitstel van betaling aan

31 okt 2018, 10:32 Zakelijk
travelbird vraagt uitstel van betaling aan
ANP
Reisorganisatie TravelBird heeft uitstel van betaling aangevraagd. De onderneming met 310 medewerkers is in financiële problemen gekomen en het is niet gelukt om snel extra financiering te regelen.
Reizigers hoeven volgens het bedrijf niet bang te zijn voor problemen. Mensen die een reis via TravelBird hebben geboekt zijn gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).
Vorige week waren er al tekenen dat er iets niet goed zat bij TravelBird. Tientallen vakantiegangers konden op hun bestemming hun hotel niet in, omdat de reisorganisatie de rekening niet had betaald. De Consumentenbond maakte zich direct zorgen, maar TravelBird sprak van ,,seizoensfluctuaties'' en dacht de problemen nog wel het hoofd te kunnen bieden. ,,Helaas is dat niet tijdig gelukt'', aldus de onderneming. De verkoop van onlinereisaanbiedingen is stopgezet.
TravelBird is na de start in 2010 explosief gegroeid en was in de eerste helft van dit jaar voor het eerst winstgevend. De afgelopen jaren hebben in totaal ruim 7 miljoen mensen een reis geboekt bij TravelBird.
SGR liet weten gedupeerde reizigers van TravelBird te zullen helpen. ,,Op dit moment gaat al onze zorg uit naar het helpen van reizigers die in het buitenland op de bestemmingen zijn. Dat pakken wij samen met de reisbranche op. Onder andere TUI helpt ons hierbij om de reizigers die op dit moment in het buitenland verblijven te ondersteunen'', aldus SGR-directeur Erik Jan Reuver.