Unilever merkt terugkeer consument naar A-merken na inflatieschok

24 okt , 11:10 Zakelijk
anp241024137 1
ANP
LONDEN (ANP) - Was- en levensmiddelenconcern Unilever merkt dat consumenten terugkeren naar A-merken nu de inflatie wat is afgekoeld. De Britse onderneming verkocht van al zijn productsoorten het afgelopen kwartaal meer dan een jaar eerder, wat sinds begin 2020 niet meer was voorgekomen. Dat zeiden de Nederlandse topman Hein Schumacher en financieel directeur Fernando Fernandez in een toelichting op de beter dan verwachte kwartaalresultaten.
Volgens Schumacher is het consumentenvertrouwen in grote delen van de wereld beter dan een jaar geleden. Met name in de Verenigde Staten en Europa verkocht Unilever meer van zijn A-merken, zoals cosmetica van Dove en Magnum-ijsjes. Veel consumenten stapten de afgelopen jaren juist over op goedkopere huismerken, als reactie op prijsverhogingen die Unilever doorvoerde om de impact van de inflatie door te berekenen.
De afgelopen maanden daalden de inkoopkosten voor Unilever, waardoor de gemiddelde verhoging van de verkoopprijs op 'slechts' 0,9 procent uitkwam. Op het hoogtepunt eind 2022 gingen de prijzen nog met 13 procent omhoog. Schumacher denkt dat Unilever nog niet klaar is met prijsverhogingen, maar verwacht wel een langzamer tempo.
Onlineshoppen
In China vielen de verkopen door verschillende oorzaken tegen. Zo is er een vastgoedcrisis in het land en hebben consumenten in rap tempo een verschuiving gemaakt naar meer onlineshoppen. Daar probeert Unilever nu op in te spelen, maar de resultaten zullen nog wel even "onderdrukt" zijn.
In Indonesië zijn de problemen hardnekkiger. Unilever heeft in het overwegend islamitische land last van mensen die merken boycotten uit onvrede over de steun van westerse landen voor Israël. De omzet daalde er het afgelopen kwartaal met 18 procent.
Volgens Schumacher kent het concern "langdurige problemen" in het land. "We voeren in het derde en vierde kwartaal een ingrijpende verandering door in Indonesië, maar die zal in het volgende kwartaal niet gelijk resultaat opleveren." Dat is waarschijnlijk pas later volgend jaar het geval. Unilever kijkt onder meer naar verbeteringen in het distributiesysteem en het prijsbeleid.