Unilever schrapt wereldwijd 1500 managementbanen

25 jan 2022, 10:17 Zakelijk
unilever schrapt wereldwijd 1500 managementbanen
ANP
Unilever schrapt wereldwijd ongeveer 1500 managementbanen. Het levensmiddelenconcern achter merken als Ola, Ben & Jerry's en Knorr denkt namelijk beter in te kunnen spelen op bijvoorbeeld trends bij consumenten als de top van het bedrijf anders is ingericht. En dat moet de prestaties ten goede komen.
Unilever gaat in de nieuwe opzet werken met vijf verschillende bedrijfsonderdelen. Zo is er bijvoorbeeld een helder afgebakende ijsjestak en een tak die zich specifiek bezighoudt met schoonheid en welzijn. Volgens topman Alan Jope zal Unilever zo sneller kunnen handelen als er iets in de markt verandert. Hij benadrukt ook dat verdere groei van het bedrijf topprioriteit blijft en dat de aanpassingen moeten helpen bij het profiteren van de schaalgrootte van Unilever.
Maandag meldde persbureau Bloomberg op basis van ingewijden nog dat er mogelijk duizenden banen zouden verdwijnen bij het bedrijf. Zover gaat Unilever nu niet. Door het besluit verdwijnt wel 15 procent van de plekken voor senior managers. Van de minder ervaren bestuurskrachten heeft Unilever er straks 5 procent minder. Of er ook arbeidsplaatsen verloren gaan in Nederland, is nog niet bekend. Dat zal volgens een woordvoerster komende tijd bekeken worden. Het concern heeft ongeveer 2700 werknemers in Nederland. Wereldwijd zijn dat er circa 150.000.
Grote druk
Topman Jope staat onder steeds grotere druk om de koers van het bedrijf te veranderen, omdat het niet zo hard groeit als concurrenten. De Brit zei vorige week zich meer op gezondheid te willen richten en te willen stoppen met slecht presterende bedrijfstakken. Toen werd ook bekend dat Unilever een mislukt bod van 50 miljard pond (ongeveer 60 miljard euro) had gedaan op de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK), die onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta maakt.
Het overnameplan kwam Unilever op veel kritiek van aandeelhouders te staan. Die vonden dat Unilever zich beter op andere zaken kon richten. Inmiddels is ook bekend geworden dat de Amerikaanse activistische investeerder Nelson Peltz aandelen zou hebben gekocht in Unilever. Wat hij precies wil is niet duidelijk. Maar Peltz staat erom bekend grote ondernemingen flink te willen veranderen. Dat gebeurde eerder bij het bedrijf achter frisdrankmerk Pepsi en het Franse voedingsmiddelenconcern Danone.