CNV en FNV stellen ultimatum om facilitaire dienst KLM

27 jan 2020, 10:08 Zakelijk
vakbond dreigt met acties bij facilitaire dienst klm
Vakbonden FNV en CNV voeren de druk op bij KLM in de strijd om baanbehoud voor medewerkers bij de facilitaire diensten. KLM gaat per 1 april voor bepaalde diensten met nieuwe bedrijven in zee, maar is hierbij volgens de bonden "vergeten" afspraken te maken over het handhaven van banen.
FNV stelde KLM een deadline tot dinsdag 17.00 uur om dit alsnog te regelen onder dreiging van acties. De bond trekt op met CNV, dat KLM overigens een dag extra de tijd geeft. Het gaat om personeel dat in dienst is van de huidige opdrachtnemer Sodexo Altys, maar alleen KLM als opdrachtgever hebben.
De facilitaire zaken, bijvoorbeeld afvalverwerking, gebouwonderhoud, groenvoorziening en post- en koeriersdiensten, worden sinds 2007 uitgevoerd door Sodexo en gaan voor een deel over naar een consortium van bedrijven. Doordat KLM geen eisen heeft gesteld over het overnemen van het huidige personeel is volgens de bonden sprake van "grote onzekerheid" onder de tientallen werknemers die het aangaat.
"Wij willen dat bij elke aanbesteding of contractwissel bij bedrijven op de luchthaven onderstreept staat dat al het personeel wordt overgenomen, tegen dezelfde voorwaarden. Dit gaat elke keer mis. In de beveiliging en de afhandeling hebben we het ook al vaker gezien", aldus FNV. Volgens CNV moet KLM een stapje harder zetten voor de betreffende medewerkers.
KLM vindt dat het aan Sodexo is om zijn verantwoordelijkheid te nemen als werkgever. "Dat is niet aan de opdrachtgever of de nieuwe opdrachtnemer", stelt de luchtvaartmaatschappij in een reactie. KLM ziet overigens wel het liefst dat Sodexo-medewerkers met een vast dienstverband, wier werk in dezelfde vorm en omvang wordt voortgezet door het consortium, mee overgaan. Ook zouden volgens KLM de huidige Sodexo-medewerkers bij de externe werving van personeel voorrang moeten krijgen.