Industrieconcern VDL gaat voor de Europese tak van Toyota vrachtwagens ombouwen voor het gebruik van waterstof. Daarvoor gebruikt het Nederlandse bedrijf techniek die door het Japanse bedrijf zelf ontwikkeld is. De vrachtwagens, die vanaf de zomer geproduceerd zullen worden, zullen door logistieke partners van Toyota Motor Europe worden gebruikt. De Europese tak van de Japanse automaker wil in 2040 volledig CO2-neutraal zijn en de logistiek vormt daar een onderdeel van.
Toyota werkt al jaren aan waterstofauto's. Die brandstof wordt door een brandstofcel omgezet in elektriciteit waarmee elektrische motoren van voertuigen worden aangedreven. De techniek biedt volgens Toyota voordelen voor bijvoorbeeld vrachtwagens, bussen en treinen ten opzichte van batterijen. Ze zijn namelijk sneller te vullen dan dat elektrische voertuigen op te laden zijn. Bovendien zijn tanks vol waterstof aanzienlijk lichter dan die accu's wat het laadvermogen van de vrachtwagens ten goede komt.
Toyota is al langer kritisch op elektrische auto's met batterijen en ligt op dat vlak achter op de concurrentie. Tesla brengt inmiddels ook vrachtwagens met accu's op de markt, de Tesla Semi.
De ombouw van de vrachtwagens wordt gedaan door VDL-onderdeel VDL Special Vehicles. VDL is ook nog op zoek naar een nieuwe opdrachtgever voor autofabriek Nedcar. Daar dreigt een grote ontslagronde, wat deze maand leidde tot werkonderbrekingen.