De verkoop van champagne staat onder druk door de hoge inflatie omdat consumenten daardoor minder uitgeven. Volgens het Franse Comité Champagne, dat de wijngaarden in de Champagnestreek vertegenwoordigt, zakten de verkochte hoeveelheden in de eerste helft van dit jaar met bijna 5 procent tot 125,8 miljoen flessen vergeleken met een jaar eerder.
Op de Franse thuismarkt kromp de verkoop in de eerste helft met meer dan 6 procent tot 48,1 miljoen flessen en de export naar het buitenland daalde met 3,7 procent naar 77,7 miljoen flessen. Voor het hele jaar rekent het comité op een verkoop van 314 miljoen flessen. In 2022 werd nog een recordhoeveelheid van 326 miljoen flessen verkocht.
De belangenorganisatie zegt dat er ook een soort normalisering van de markt is na de coronaperiode. Tijdens de lockdowns werd bijvoorbeeld veel meer champagne thuis gedronken.
Het comité rekent voor de komende drie jaar op een verkoop van gemiddeld 315 miljoen flessen. Bekende champagnehuizen zijn bijvoorbeeld Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Ruinart, Dom Pérignon, Bollinger, Taittinger en Krug.