De verkoop door Nederlandse winkeliers is in het tweede kwartaal flink gestegen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ging het om een toename van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De stijging is met name te zien bij de kleding- en schoenenwinkels.
De omzet van kledingwinkels nam met 40 procent het sterkst toe, gevolgd door winkels die schoenen en lederwaren verkopen met 25 procent. Daarbij moet worden aangetekend dat die sector hard werd getroffen door de coronacrisis in het tweede kwartaal van 2020. De verkopen bleven het afgelopen kwartaal nog wel onder het niveau van voor de coronacrisis.
Winkels die elektronica voor consumenten verkopen, boekten het afgelopen kwartaal op jaarbasis wat minder omzet. Dat gold ook voor doe-het-zelfwinkels. De omzet in deze winkels is nog wel een stuk hoger dan voor de coronacrisis.
Supermarkten en voedingsspeciaalzaken boekten vanaf het begin van de coronacrisis hogere kwartaalomzetten vergeleken met jaar daarvoor. Dat komt doordat klanten meer geld uitgaven aan luxere producten omdat de horeca grote delen van 2020 gesloten bleef. In het afgelopen kwartaal zette de groei van de foodsector door, de omzet steeg met minder dan 1 procent.
De onlineverkopen stegen in het tweede kwartaal met 17 procent vergeleken met een jaar eerder. In het eerste kwartaal steeg de omzet via internet nog met 85 procent. De internetverkopen namen sinds de uitbraak van het coronavirus in maart 2020 sterk toe. Nu een volledig coronajaar achter de rug is, was het groeipercentage in het tweede kwartaal weer vergelijkbaar met dat van voor de coronacrisis.