Verkopen alliantie Renault en Nissan omhoog

30 jan 2019, 17:06 Zakelijk
verkopen alliantie renault en nissan omhoog
ANP
De auto-alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi heeft ondanks de interne strubbelingen meer auto's aan de man gebracht. Het totaal aantal verkochte voertuigen steeg in 2018 met 1,4 procent tot een kleine 10,8 miljoen stuks.
De relaties tussen Renault enerzijds en Nissan en Mitsubishi anderzijds staan de laatste tijd onder druk door de arrestatie van Carlos Ghosn in Japan. De oud-baas van de autobedrijven wordt verdacht van fraude bij Nissan.
Renault had al eerder bekendgemaakt meer auto's te hebben verkocht. In totaal zetten de Fransen en dochterbedrijven als Dacia en Lada 3,9 miljoen auto's en lichte bedrijfswagens af. Nissan zag juist voor het eerst sinds 2009 de autoverkopen dalen. De teller stokte op 5,7 miljoen stuks.
Een jaar geleden werd de Frans-Japanse alliantie voor het eerst de grootste autoproducent ter wereld. Met 10,6 miljoen verkochte personenauto's en lichte bedrijfswagens in 2017 bleven de autobouwers toen rivalen Volkswagen (10,5 miljoen) en Toyota (10,2 miljoen) voor.