Door een systeemfout konden vijf klanten van ING afgelopen donderdag via de app bankgegevens inzien van een andere klant, heeft een woordvoerster van ING gezegd na berichtgeving van de NOS. Dat zijn er meer dan eerder werd gezegd. Eerder dacht de bank nog dat het om één klant ging.
De zegsvrouw kan niet zeggen of mogelijk nog meer klanten te maken hebben gehad met de storing. "Wij kunnen daar niet over speculeren. Op dit moment zijn er vijf bij ons bekend."
Door de technische fout was, behalve het inzien van gegevens van een andere klant, het ook mogelijk om geld over te maken. Of hier misbruik van is gemaakt wil de zegsvrouw niet zeggen. "Daar doen wij verder geen uitspraken over. Het is uiterst vervelend en heel uitzonderlijk."
De fout ontstond volgens ING tijdens het doorvoeren van een update. Klanten meldden zich bij de bank nadat ze gegevens van iemand anders zagen. "Wij hebben direct passende maatregelen genomen. We hebben het probleem weten te traceren en op te lossen. Het is een uiterst uitzonderlijke situatie", benadrukt de woordvoerster.