VodafoneZiggo haalt meer mobiele klanten binnen

18 feb 2022, 7:39 Zakelijk
vodafoneziggo haalt meer mobiele klanten binnen
VodafoneZiggo heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar meer omzet geboekt. Dat komt onder andere doordat de telecomprovider meer mobiele klanten heeft binnengehaald. Ook herstelden de inkomsten uit roaming doordat er meer werd gereisd.
Het aantal mobiele klanten van VodafoneZiggo groeide in het vierde kwartaal netto met zo'n 45.000 naar bijna 5,4 miljoen. Over heel 2021 sleepte het bedrijf 228.000 nieuwe mobiele klanten binnen.
De hoeveelheid data die via het bedrijf wordt geroamd binnen Europa ligt alweer op het niveau van voor de coronapandemie. "Binnen Europa wordt meer gereisd dan ooit tevoren", zegt financieel topman Ritchy Drost. Daarbuiten liggen de inkomsten nog wel onder het niveau van voor de pandemie, maar ook die stijgen.
Het aantal internetklanten nam licht af naar een totaal van 3,3 miljoen. Van hen kan inmiddels bijna driekwart kiezen voor 1 gigabit-internet. Voor het eind van het jaar wil het telecombedrijf die dekking uitbreiden naar 100 procent.
VodafoneZiggo is de uitzendrechten van de Formule 1 na het afgelopen seizoen kwijtgeraakt. Of dat klanten gaat kosten, weet Drost niet. Volgens hem heeft zijn bedrijf een trouwe schare Formule 1-fans die gewend zijn de sport via Ziggo te volgen. Streamingdienst Viaplay, die nu de uitzendrechten heeft, laat zowel KPN als Ziggo het komende jaar de autosport uitzenden via een speciale distributieovereenkomst. Televisiekijkers moeten daar mogelijk in extra voor betalen.
De omzet van VodafoneZiggo steeg in het vierde kwartaal met 1 procent naar ruim 1 miljard euro. Het was het elfde kwartaal op rij dat de opbrengsten van de telecomprovider zijn toegenomen. De winst voor aftrek van onder meer belastingen steeg met 5 procent naar 483 miljoen euro. Dat komt ook door kostenbeheersing, aldus Drost.
Over heel 2021 is de omzet van het telecombedrijf met 2 procent gestegen naar 4,1 miljard euro. De winst voor aftrek van onder meer belastingen steeg ook met 2 procent, naar ruim 1,9 miljard euro.
Ziggo is hoofdsponsor van Ajax, waar eerder deze maand directielid Marc Overmars opstapte wegens grensoverschrijdend gedrag. "Het is overduidelijk dat we zeer geschrokken zijn", zegt Drost daarover. "We hebben veel respect voor de vrouwen die de moed hebben gehad naar voren te stappen." Het bedrijf, sinds 2015 hoofdsponsor, vindt het belangrijk dat er een onafhankelijk onderzoek komt en zal de uitkomsten daarvan nauwgezet volgen.