VodafoneZiggo verliest klanten bij vast internet, omzet stabiel

25 jul 2023, 8:35 Zakelijk
vodafoneziggo verliest klanten bij vast internet omzet stabiel
Telecombedrijf VodafoneZiggo heeft in het tweede kwartaal klanten verloren bij vast internet. Die afname bij Ziggo wijt het bedrijf aan de sterke concurrentie op dat vlak nu bedrijven als KPN, Delta en T-Mobile met glasvezel komen. Op de mobiele markt en bij zakelijk vast internet groeide VodafoneZiggo nog wel. De omzet bleef met zo'n 1 miljard euro vrijwel gelijk aan een jaar eerder.
Door de afname van het aantal consumenten met vast internet, er waren er zo'n 34.500 minder, daalde ook de omzet die VodafoneZiggo haalde op de consumentenmarkt. De stijgingen op de voor het bedrijf veel kleinere zakelijke markt konden dat net niet goedmaken en er was uiteindelijk een omzetdaling van 0,2 procent.
Dat kabelaar Ziggo klanten voor vast internet verliest, is niet verrassend voor financieel directeur Ritchy Drost. Hij ziet veel prijsstunts en daar doet VodafoneZiggo slechts in beperkte mate aan mee. Het bedrijf heeft ook geen plannen om dat te veranderen. "Klanten verliezen is nooit leuk, maar er moet ook wel een verdienmodel zijn", aldus de financieel directeur. "Het is niet zomaar dat de beste netwerken ter wereld in Nederland liggen. Dat komt doordat er veel in wordt geïnvesteerd, maar als de prijzen te laag worden is dat niet meer mogelijk."
Drost ziet dan ook meer in het bieden van extra's, zoals sport en ander entertainment. Met Ziggo Sport biedt het bedrijf dat, al ontbreken grote publiekstrekkers als de Formule 1 tegenwoordig. VodafoneZiggo houdt de situatie rond het minder presterende Viaplay in de gaten, zegt Drost dan ook. "Maar we kijken altijd naar de markt. Verder kan ik daar niets over zeggen."
Ook deed VodafoneZiggo samen met concurrenten KPN, Delta en T-Mobile een bod op de televisierechten voor de Eredivisie. Daaromtrent is het al enige tijd stil. "We hebben onze plannen uitgelegd en ook garanties aangeboden aan clubs. Nu is het aan de Eredivisie CV en de clubs om hun ding te doen", aldus Drost die nog wel aangeeft dat er genoeg tijd is. De deadline voor de verkoop van de rechten is pas volgend jaar.
Ook het bedrijfsresultaat daalde, met 3,6 procent tot 445 miljoen euro. Drost geeft aan dat dit het gevolg is van "veel hogere energie- en salariskosten". Onder de streep verloor VodafoneZiggo 117,4 miljoen euro, onder meer door een veel minder resultaat op transacties in buitenlandse valuta. Die hangen samen met het feit dat VodafoneZiggo de kosten voor zijn schulden heeft afgedekt met derivaten.