De elektrische Volkswagen ID.3 moet net zo'n succes worden als de Kever en de Golf. De toekomst van Volkswagen hangt er voor een belangrijk deel vanaf. Volkswagen moet veranderen, benadrukt topman Herbert Diess. CO2-neutrale auto's in plaats van dikke diesels. Maandag rolde de eerste ID.3 van de band in het Duitse Zwickau.
De aanwezigheid van bondskanselier Angela Merkel in Zwickau onderstreept het nationale belang dat op het spel staat bij deze transformatie. Lukt het de Duitse fabrikanten niet te veranderen dan staan Chinese merken als Geely en BYD klaar om Europa te veroveren.
Merkel gelooft dat de verandering kan slagen. "Zwickau wordt een hoeksteen van de Duitse auto-industrie." Om de revolutie een duwtje te geven, lekte maandag uit dat Duitsland de aankoopsubsidie voor elektrische auto's de komende jaren verdubbelt van 4000 naar 8000 euro.
De komende jaren investeert Volkswagen 30 miljard euro in e-mobility en komen er 50 elektrische modellen op de markt. Een deel van die kosten denkt het bedrijf terug te verdienen door het elektrische onderstel MEB beschikbaar te stellen aan concurrenten. Ford heeft al getekend en Volkswagen schermt met meer interesse.