Waarom een advocaat inhuren die niet is gespecialiseerd in slechts één soort recht?

04 dec , 15:47 Zakelijk
photo-1562564055-71e051d33c19

Je hoopt in je leven niet vaak te maken te krijgen met advocaten. Maar als er zich dan toch een situatie voordoet waarbij je een advocaat nodig hebt, kan het ook maar beter meteen een goede zijn. Maar wat maakt een advocaat of zijn kantoor ‘goed’? Is het heel veel van dezelfde soort cases en typen rechten behandelen? Of is het verschillende partijen verdedigen en zo veelzijdig mogelijke zaken bepleiten? 

Lees verder wanneer je meer te weten wilt komen over het inhuren van een advocaat die juist wel of niet is gespecialiseerd in één soort recht.

Verschillende partijen verdedigen

Alle kennis en ervaring wordt bij elkaar gebracht in het behandelen van zo verschillend mogelijke cases. Dan gaat het niet alleen om het onderwerp waarvoor je naar een advocaat stapt, maar ook om de diversiteit aan partijen die het advocatenkantoor heeft vertegenwoordigd. Lauxtermann Advocaten – een gedreven advocatenkantoor in Amsterdam – legt uit: “Door je als advocatenkantoor te richten op een bredere klantenkring, vindt er een soort kruisbestuiving plaats waar elke cliënt op zijn beurt weer van profiteert.” 

Het blijft dan niet alleen bij de specialisatie binnen dat ene recht waar jouw case heel duidelijk om kan vragen. Het gaat ook om bijvoorbeeld case-overstijgende kennis van verzekeringen en aansprakelijkheid binnen een bepaalde sector of branche. Zie het als de paadjes die het menselijk brein maken om bepaalde informatie te onthouden. Door als advocatenkantoor diverse partijen bij te staan, bouwen we zo veel mogelijk relevante kennis op om later weer te kunnen hergebruiken.

Kennis van meerdere soorten recht

Wanneer bij het representeren van de diverse partijen het totaal al méér is dan alleen de optelsom der delen, geldt dat nog eens te meer voor de soorten recht. Bij een telefonische aanvraag of eerste contact per e-mail kan iemand een hoofdonderwerp aangeven, maar door daarna écht met een cliënt rond de tafel te gaan zitten en met elkaar in gesprek te gaan, ontdek je pas hoe breed de casusvraag eigenlijk werkelijk is. 

De eerste emotie is dan gezakt en dan is er ruimte om de historie goed af te tasten en alle bewijsmateriaal en documentatie te verzamelen en overleggen. Vaak blijkt dan pas hoe ingewikkeld een case eigenlijk is en wat er voor nodig is om je gelijk te halen. Die eerdere kennis en ervaring vanuit verschillende standpunten en meerdere soorten recht komt dan zeker te weten extra goed van pas!