Waarom onafhankelijke review platforms steeds belangrijker worden

18 dec , 14:49 Zakelijk
pexels-karola-g-7876785

Het consumentenvertrouwen neemt online steeds verder af. Dit blijkt uit een onderzoek van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) en verschillende online surveys. Het gebrek aan vertrouwen komt onder andere voort uit de opkomst en het gebruik van innovatieve technologieën, onder andere voor het creëren van digitale content en fake reviews. Om het klantvertrouwen te herstellen, worden onafhankelijke review platforms steeds belangrijker.

Belangrijkste redenen afname online consumentenvertrouwen

Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in digitale producten of online diensten. De daling wordt mede veroorzaakt door de technologische vooruitgang. Zoals het gebruik van AI voor het genereren van content, marketing campagnes en klantbeoordelingen. Vooral nep reviews over producten of diensten, en online oplichting hebben invloed op de daling van het vertrouwen. Veel consumenten geven aan weleens slachtoffer te zijn geworden van oplichting op internet, onder andere door deepfake content of misleidende reviews. En dat terwijl het gebruiken en plaatsen van nep reviews sinds 2022 wettelijk verboden is.

Het belang van onafhankelijke beoordeling platforms

Dat is de reden waarom onafhankelijke review platforms steeds belangrijker worden. Onder andere voor producten en digitale diensten, maar ook voor online entertainment, zoals gok- en casinospellen. Enkele platforms met onafhankelijke beoordelingen en ervaringen zijn Trustpilot voor producten en GuideCasino.be als expert in online casino’s. In deze betrouwbare en onafhankelijke gids vinden consumenten eerlijke reviews, analyses en beoordelingen van spelers. 

Deze platforms zijn in opkomst en dat is noodzakelijk. Zeker omdat de afname van het vertrouwen een meetbare trend betreft. De helft van de consumenten zegt te twijfelen aan de echtheid van digitale content, en ruim 62% van de mensen baseren hun aankoop op het vertrouwen in een merk of een website. Dat terwijl bedrijven aangeven dat ze steeds vaker AI gebruiken voor marketing en verkoop. Dat blijkt uit een CBS onderzoek onder bedrijven.

Spelersbeoordelingen als social proof

Of het nu gaat om digitaal shoppen, online dienstverlening of het spelen van casino spellen op websites die zijn beoordeeld door echte spelers of gebruikers. Deze beoordelingen dienen meer dan ooit als social proof en nemen twijfel onder de meeste consumenten weg.

Ruim 90% van de mensen geeft zelfs aan dat ze de aankoopbeslissing laten afhangen van echte klantervaringen. Eerlijke en onafhankelijke reviews van echte kopers of gebruikers dienen als sociaal bewijs. Als echte mensen bewijzen dat een product voldoet of een dienst bevredigend is, geeft dit het vertrouwen dat nodig is om over te gaan tot een aankoop.

Onafhankelijke platformen zijn niet alleen belangrijk voor consumenten, maar zeker ook voor bedrijven, aanbieders en verkopers. Omdat klanten waarde hechten aan gebruikersreviews, kunnen bedrijven hun zichtbaarheid in zoekmachines én omzet aanzienlijk verhogen.

Mede omdat onafhankelijke reviews van echte gebruikers het klantvertrouwen verbeteren.

Ook negatieve beoordelingen zijn waardevol voor verkopers en websites. Aan de hand van negatieve feedback kunnen zij hun diensten of producten aanpassen en waar mogelijk natuurlijk ook verbeteren. Dit wijst op professionaliteit en klantgerichtheid, wat op de lange termijn ook kan bijdragen aan het verbeteren van het digitale consumentenvertrouwen.

Verschillende soorten platforms voor beoordelingen 

Er zijn verschillende soorten platformen die beoordelingen en klantervaringen verwerken. De meest voorkomende zijn gesloten reviewplatforms. Je ontvangt in dit geval een uitnodiging per mail voor een beoordeling na een online aankoop, bijvoorbeeld van een kledingstuk.

Ook op open platforms kunnen echte klantervaringen met bedrijven of merken worden geplaatst. Iedereen heeft toegang tot deze platforms, ook zonder een aankoop. Als laatste zijn er ook branche gerelateerde en specifieke beoordeling platforms, zoals Goodreads waar lezers een review kunnen plaatsen voor boeken zoals El Último Secreto van Dan Brown.

Hoe komen review platforms aan hun beoordelingen? 

Betrouwbare en onafhankelijke platformen verzamelen beoordelingen en reviews op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het versturen van een automatische e-mail aan de klant na de aankoop van een product of de afname van een digitale dienst. De mail wordt zonder inbreng van de verkoper, het merk of het bedrijf verzonden. Dit resulteert in een echte en onafhankelijke beoordeling die het consumentenvertrouwen aanzienlijk verbetert.

Er zijn ook platforms die producten of diensten zelf beoordelen op basis van strenge criteria. Het proces kan bestaan uit het beoordelen van verschillende belangrijke punten. Zoals de betrouwbaarheid en veiligheid van de website en de aanbieder, de voorwaarden en betaalopties, de kwaliteit van de klantenservice en ervaringen van gebruikers of spelers. 

Betrouwbare klantervaringen en reviews: zo herken je ze 

Wanneer je regelmatig digitale diensten gebruikt, online spelletjes speelt of producten bestelt, is het belangrijk om te kunnen herkennen of beoordelingen of platforms betrouwbaar zijn. Een onafhankelijk beoordelingsplatform kun je als consument herkennen op verschillende manieren: 

Extern reviewplatform

Betrouwbare reviews staan bijvoorbeeld vaak op externe websites en niet op de site van de aanbieder. Deze bronnen zijn onafhankelijk en transparant over de diensten en producten die een bedrijf of een website aanbiedt. Er is geen sprake van belangen. Elke beoordeling is objectief. Zo bevatten ze relevante en unieke content en worden zowel de positieve als negatieve kenmerken uitgelicht.

Kritische inhoud

Een echte beoordeling van een gebruiker of een onafhankelijke website bevat kritische inhoud over verschillende aspecten. Zoals het product zelf, maar ook de dienstverlening van het bedrijf, zoals de klantenservice en bezorging.

Unieke content

Een onafhankelijk beoordeling- of review platform maakt altijd gebruik van unieke content, geschreven door mensen met echte ervaringen. Hoe uniek en echt de inhoud van een beoordeling is, kun je makkelijk controleren via Google. Het enige wat je hoeft te doen is de tekst te kopiëren en plakken in de zoekmachine. Komt de tekst voor op meer websites? Dan is de review hoogstwaarschijnlijk niet echt. 

Hoewel het digitale consumentenvertrouwen een dieptepunt heeft bereikt, zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om geen slachtoffer te worden van fake content, marketing of websites. Wil je een aankoop doen, gebruikmaken van digitale dienstverlening of online spellen spelen op websites? Doe dit dan via onafhankelijke en betrouwbare beoordelings- en reviewplatforms.