Wat kan goede SEO betekenen voor de website van jouw bedrijf?

23 dec , 18:29 Zakelijk
seo 758264 1280
Pexels

Ieder bedrijf heeft in deze tijd een eigen website. Jouw bedrijf dus ongetwijfeld ook. Misschien heb je hem zelf gemaakt of heb je er een flink bedrag voor neergeteld om dit door een professional te laten doen. En dan eindelijk gaat de site ‘live’ en kun je hem aan iedereen laten zien. Maar vervolgens gebeurt er niet meer zoveel. Want zelf teksten schrijven en dingen online zetten, daar ben je niet handig in en daar heb je als drukke ondernemer ook te weinig tijd voor. En dat is jammer. Want een site die wel geld kost voor de webhosting maar geen bezoekers trekt, dat is natuurlijk zonde van de investering.

Is je website goed vindbaar?

Het is wel de bedoeling dat mogelijke klanten je online weten te vinden. Bij voorkeur niet alleen degenen die jouw bedrijfsnaam kennen of de URL van je website al hebben. Je moet het ook hebben van de zoekmachines. Dat bereik je met goede SEO teksten. Als je het lastig vindt om die zelf te schrijven dan kun je hiervoor een professionele SEO specialist inschakelen. Goede teksten bevatten de juiste zoekwoorden om de bekende zoekmachines zoals Google te triggeren om jouw website voor te stellen na een zoekopdracht.

Bevat je website aansprekende content?

Niet iedereen is even vaardig in het schrijven van goede teksten. Goed contentmanagement is echter wel belangrijk. Als er teksten op je website staan met spelfouten of niet goed lopende zinnen dan kan dat ergernis wekken bij bezoekers. Die krijgen daardoor een bepaald beeld van jou en je bedrijf en besluiten wellicht om toch maar bij iemand anders te kopen of een offerte voor een opdracht aan te vragen. Dat is een gemiste kans en dat moet je als gedreven ondernemer natuurlijk niet willen. Zorg er dus voor dat de teksten op je website goed leesbaar en foutloos zijn. Laat ze eventueel door iemand nalezen voordat je ze online zet. Het is ook belangrijk dat de teksten de juiste zoekwoorden bevatten. Hier komt de SEO weer om de hoek kijken.

Zorg regelmatig voor nieuwe teksten

Een website waar nooit iets gebeurt is niet aantrekkelijk voor zoekmachines. Die wordt uiteindelijk afgedaan als ‘slapend’ oftewel niet meer relevant. Zo’n website wordt alleen nog gevonden als iemand heel specifiek zoekt. Daarom is het belangrijk om je website regelmatig te updaten met nieuwe teksten. Ook dit kon je uitbesteden aan een content marketing bureau. Zij kunnen bijvoorbeeld nieuwsberichten maken of teksten schrijven over relevante onderwerpen. Je kunt hier ook zelf titels voor aandragen. Ook deze teksten bevatten weer de voor jouw bedrijf nuttige zoektermen zodat de zoekmachines weer worden getriggerd. Een ervaren schrijver van online content zal er altijd op letten dat zoekwoorden niet te vaak worden vermeld in een tekst, om te voorkomen dat een tekst als spam wordt aangemerkt. Dit heeft namelijk een averechts effect voor de online vindbaarheid.