Post- en pakketbedrijf PostNL heeft naar eigen zeggen weer een uitzonderlijk jaar achter de rug. Zowel bij de verwerking en de bezorging van post als van pakketten zorgde de coronapandemie voor extra werk. Het aantal bezorgde pakketten lag nog nooit zo hoog en bij de postbezorging was de volumeafname gering, mede door de extra brieven die het bedrijf bezorgde vanwege corona, zoals uitnodigingen voor vaccinaties.
Topvrouw Herna Verhagen wijst in een toelichting op de cijfers erop dat het jaar begon en eindigde in lockdown, wat de uitzonderlijkheid van het jaar ook schetst. PostNL bezorgde vorig jaar een recordaantal van 384 miljoen pakketten. Dat betekende op jaarbasis een plus van bijna 14 procent. Exclusief corona zou dit bijna 12 procent groei zijn. Bij het aantal brieven lag het volume ondanks de coronapost 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Zonder coronapost zou PostNL een volumedaling met 5 procent hebben gemerkt, gelijk aan de langjarige trend.
PostNL boekte een omzet van bijna 3,5 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog krap 3,3 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 308 miljoen euro, 58 miljoen euro meer dan in 2020. Van dat resultaat was circa 82 miljoen euro coronagerelateerd en dus niet structureel. Dit jaar verwacht Verhagen misschien nog iets van de coronapost, zoals uitnodigingen voor de boostercampagne te bezorgen. Maar over het algemeen zorgde de coronapost voor een mooie bonus waarvan ze eigenlijk hoopt dat deze niet meer terugkeert.
Verder merkt PostNL dat de strengere btw-regels op kleine pakjes van buiten de Europese Unie en andere wet- en regelgeving in China op de prestaties drukken. Samen met de verstoringen in de leveringsketen hebben deze regels de brutowinst met 17 miljoen euro gedrukt. In het traditiegetrouw drukke slotkwartaal van het jaar was de impact volgens PostNL 11 miljoen euro op de brutowinst. Sinds 1 juli moet ook voor kleinere pakketjes van buiten de EU btw worden betaald. Ook is China de handel in namaakartikelen harder aan het aanpakken.
PostNL laat verder aandeelhouders en personeel meeprofiteren van de resultaten. Het bedrijf betaalt 0,42 euro dividend per aandeel en koopt voor 250 miljoen euro aan eigen aandelen in. Verder krijgt het personeel dat onder een cao valt een winstuitkering van 2 procent. Aan winkelbedrijven en andere onderaannemers waar PostNL mee samenwerkt is eerder 35 miljoen tot 40 miljoen euro uitgekeerd.