De extra maatregelen tegen winkeldiefstallen bij supermarktketen Jumbo lijken te werken. In de eerste helft van dit jaar werd een derde minder gestolen dan vorig jaar, maakte het concern donderdag bekend. In heel 2023 werd nog voor 100 miljoen euro buitgemaakt.
Jumbo controleert klanten vaker bij de zelfscankassa's en heeft meer camera's in de winkels opgehangen. Ook heeft het in een aantal winkels extra medewerkers of beveiligers ingezet. Daarnaast communiceert het bedrijf extra opvallend in alle winkels naar klanten dat boodschappen moeten worden afgerekend en dat scherper op diefstal wordt gecontroleerd.
"Vooral de aandacht die we hieraan hebben gegeven heeft tot minder diefstallen geleid. Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen" zegt topman Ton van Veen in een toelichting op de halfjaarcijfers van het bedrijf. "Waar heel enthousiast op wordt gereageerd" is dat als klanten een extra steekproef krijgen ze aan een 'winwiel' mogen draaien. "Als beloning voor het oponthoud kunnen ze een gratis product winnen. Op die manier proberen we het ook een beetje luchtig en leuk te houden", aldus Van Veen.
De supermarkten van Jumbo behaalden in de eerste helft van dit jaar een omzet van ongeveer 6 miljard euro, 1 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Volgens de topman werden de verkopen met 100 miljoen euro gedrukt door prijsverlagingen van producten. Daarnaast daalde de tabaksomzet met 60 miljoen euro. In aanloop naar de tabaksban in supermarkten die op 1 juli inging, had Jumbo al verschillende tabakshops uit de supers verwijderd.
Het Brabantse familiebedrijf kondigde in mei een reorganisatie aan, waardoor kantoorbanen verdwijnen. Volgens Van Veen gaat het om "enkele honderden" banen. Exacte aantallen maakt Jumbo na de zomer bekend. Voor de afvloeiingsregelingen van mensen moet geld opzijgezet worden, waardoor de winst dit jaar gedrukt wordt. Ook wordt de winst gedrukt door een extra afboeking als gevolg van de verzelfstandiging van restaurantketen La Place. "Gecorrigeerd voor deze bijzondere effecten zullen we dit jaar een verbetering van onze winstgevendheid zien" aldus de Jumbo-directeur.
Bij Jumbo zijn momenteel een aantal A-merken niet verkrijgbaar omdat de supermarktketen nog in onderhandeling is met leveranciers over de prijs. Wanneer die onderhandelingen worden afgerond is nog niet bekend. "Het zijn grote leveranciers, vaak met een Amerikaanse aandeelhouder. Daar kun je wat minder makkelijk zaken mee doen dan met Nederlandse of Europese partijen. Ze zien ons niet als groeimarkt en zetten daarom vooral in op prijsverhogingen."