Winkeliers rekenen deze kerstperiode op een recordomzet. Detailhandel Nederland schat dat consumenten bij elkaar 900 miljoen euro aan kerstinkopen uitgeven. Dat is 7 procent meer dan vorig jaar.
Wat meespeelt is dat kerst dit jaar erg gunstig valt, namelijk op maandag en dinsdag. Daardoor kunnen mensen op de vrijdag, zaterdag en zondag voor kerst nog massaal cadeautjes en eten inslaan.
Leden van de brancheorganisatie merken ook dat consumenten hun geld steeds meer laten rollen. ,,We zitten weer op het niveau van voor de crisis, misschien zelfs wel hoger. Het consumentenvertrouwen blijft toenemen, net als de werkgelegenheid'', zegt directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland.
Naar verwachting geeft de consument gemiddeld zo'n 130 euro uit per huishouden. Populaire cadeaus dit jaar zijn het bordspel 30 Seconds, spelcomputer Nintendo Switch en het boek De logica van geluk van Mo Gawdat. Daarnaast doen parfum, cadeaubonnen en bijvoorbeeld een scheerapparaat het als vanouds goed.
Het kerstdiner bestaat dit jaar waarschijnlijk uit veel luxe gerechten. Runderroast, zalm, kalkoen en serranoham vinden gretig aftrek, constateert Detailhandel Nederland. Diezelfde trend werd onlangs ook al door supermarktdeskundige Paul Moers vastgesteld. Hij merkte op dat supermarkten in hun kerstpromotie ook duidelijk inspelen op luxe en duurdere artikelen.