Winstdaling moederbedrijf Albert Heijn door eenmalige kosten

06 nov , 7:33 Zakelijk
anp061124068 1
ANP
ZAANDAM (ANP) - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft afgelopen kwartaal minder winst gemaakt, voornamelijk door eenmalige kosten voor de sluiting van slecht presterende Stop & Shop-winkels in de Verenigde Staten. Ook maakte het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall meer kosten in België. Daar verkocht Ahold Delhaize vorig jaar alle eigen Delhaize-filialen aan franchisenemers, wat extra kosten met zich meebracht.
De operationele winst in het derde kwartaal bedroeg 583 miljoen euro, 6,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 22 miljard euro, iets hoger (0,2 procent) dan vorig jaar. Ahold Delhaize waarschuwde eerder dit jaar voor de gevolgen van het beëindigen van de tabaksverkoop door supermarkten in Nederland. Dit drukte de omzet met 3,3 procentpunt in het afgelopen kwartaal.
De winstmarges bij Ahold Delhaize, altijd een belangrijke indicator voor winkelbedrijven, zijn volgens topman Frans Muller licht verbeterd, "gedreven door een aanhoudend herstel in Europa en stabiele prestaties in de Verenigde Staten". Het concern handhaaft zijn verwachtingen voor heel het jaar.