WSJ: banken VS onderzocht om klachtafhandeling betaalplatform Zelle

07 aug , 14:34 Zakelijk
anp070824158 1
ANP
NEW YORK (ANP) - Verschillende grote Amerikaanse banken staan centraal in een onderzoek van de consumentenautoriteit CFPB in de Verenigde Staten. Daarover schrijft The Wall Street Journal. Aanleiding is de manier waarop deze banken, waaronder JPMorgan, Bank of America en Wells Fargo, zijn omgegaan met klachten van klanten over betalingsplatform Zelle. Dat platform is eigendom van zeven van de banken, maar ligt onder vuur omdat de banken mogelijk onvoldoende deden tegen oplichting en fraude.
Via Zelle kunnen consumenten in de VS geld naar elkaar sturen. Het platform werd opgericht in 2017 en maakte daarna een snelle groei door. Maar daarmee groeide ook het aantal klachten. Gebruikers van het platform beweerden bijvoorbeeld te zijn opgelicht door partijen die zich voordeden als overheidsinstantie of een bank.
Banken in de VS zijn verplicht klanten te compenseren voor transacties waarvoor zij geen toestemming hebben gegeven. Bijvoorbeeld wanneer deze betalingen zijn gedaan door hackers. Er zijn echter geen wetten en regels die consumenten beschermen tegen overboekingen die zij zelf hebben gedaan.
Ingewijden vertelden WSJ dat de CFPB nu een onderzoek is gestart. De Amerikaanse zakenkrant meldt dat in het onderzoek wordt gekeken naar hoe de banken achter Zelle hebben gereageerd op klanten die hun betalingen via Zelle betwistten. Ook richt een deel van het onderzoek zich op de vraag of banken proactief rekeningen hebben geblokkeerd, als bleek dat deze werden beheerd door oplichters.