Onlinekleding- en schoenenwinkel Zalando heeft zijn verkopen vorig jaar met meer dan 23 procent opgevoerd en voor dit jaar voorziet de retailer opnieuw zo'n sterke omzetplus. Door de forse investeringen in verdere groei moet het bedrijf wel genoegen nemen met een lagere winstgevendheid.
In 2016 behaalde Zalando nog een kleine 6 procent marge op zijn verkopen. Dat is vorig jaar teruggelopen naar iets minder dan 5 procent, blijkt uit voorlopige cijfers van de van oorsprong Duitse webshop. Mede-topman Rubin Ritter denkt dat de marge voorlopig ook even niet omhoog zal gaan. Daarvoor steekt het bedrijf nu te veel geld in andere zaken. Het doel is namelijk om in een tijdsbestek van ongeveer drie jaar te verdubbelen in omvang.
Er wordt fors geïnvesteerd in logistiek en techniek om alle pakketjes snel bij mensen thuis bezorgd te krijgen. Zalando gaat binnenkort ook cosmetica aanbieden. De webretailer begint dit jaar in zijn thuisland met het verkopen van geurtjes, make-up en huid- en haarproducten. Andere landen volgen later.
De Nederlandse markt is ook heel belangrijk voor Zalando, zegt Ritter tegen het ANP. Hier groeit Zalando de laatste jaren ,,bovengemiddeld''. Meer wil hij daar niet over zeggen. De totale omzet van het bedrijf is in 2017 uitgekomen op zo'n 4,5 miljard euro, tegen dik 3,6 miljard euro een jaar eerder. Volgens de bestuurder zijn de resultaten over de gehele linie in lijn met eerder gestelde verwachtingen.
Zalando had het in het vierde kwartaal wel moeilijk, vooral in oktober. Dat kwam door het weer, legt Ritter uit. De weersomstandigheden hielpen het shoppen voor kleding niet bepaald in de hand. Toch kende Zalando naar eigen zeggen een sterk jaareinde. Dankzij de gestegen populariteit van een dag als Black Friday en natuurlijk de kerstverkopen rinkelde de kassa van de webshop aanhoudend.