Zalando profiteert van thuiswinkelen in 2021 en groeit fors

01 mrt 2022, 9:32 Zakelijk
zalando profiteert van thuiswinkelen in 2021 en groeit fors
ANP
Webwinkel Zalando heeft vorig jaar flink geprofiteerd van de toegenomen populariteit van thuiswinkelen. Consumenten werden daar ook deels toe gedwongen door de coronapandemie en de lockdownmaatregelen om besmettingen te voorkomen. Daardoor bleven winkels in verschillende landen aan het begin en aan het eind van het jaar dicht.
Zalando wist vorig jaar tien miljoen nieuwe klanten te bereiken. Het bedrijf heeft nu naar eigen zeggen meer dan 48 miljoen actieve klanten in 23 landen. Die plaatsten gemiddeld meer dan vijf bestellingen per persoon. Voor Nederland afzonderlijk zijn er geen cijfers bekendgemaakt.
De omzet steeg vorig jaar met 30 procent tot 10,4 miljard euro. In 2020 groeide de omzet van Zalando nog met 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De winst voor aftrek van onder meer belastingen steeg in 2021 naar 468 miljoen euro, tegen 421 miljoen euro over 2020.
Het Duitse bedrijf verwacht dit jaar minder snel te groeien. Zalando rekent erop de omzet in 2022 met een vijfde te verhogen naar 12,3 miljard euro. Bij die voorspelling zijn eventuele negatieve gevolgen van de oorlog in Oekraïne niet meegenomen. Het bedrijf is overigens niet actief in dat land maar wel in onder meer Estland, Letland en Litouwen.