Webwinkel Zalando blijft de prognoses opkrikken. De van oorsprong Duitse onlinekledingwinkel verwacht voor dit jaar een kwart tot bijna een derde meer omzet ten opzichte van vorig jaar. Daarmee schat Zalando de omzet in 2021 in op ongeveer 10 miljard euro.
De kledingwebwinkel verwacht verder in het eerste kwartaal van 2021 veel te zullen verkopen. Dat komt door een "uitzonderlijk sterke start van het jaar", zegt de webwinkel. Door de coronacrisis steeg het aantal mensen dat online ging shoppen. Door de hernieuwde lockdowns in diverse landen zijn winkels nog langer gesloten.
De waarde van het aantal te verkopen producten van zowel Zalando zelf als van derden op de site, zal dit jaar naar verwachting tot wel 32 procent stijgen tot ruim 14 miljard euro. Het afgelopen jaar versnelde Zalando de zogeheten volumegroei al met krap 30 procent naar een waarde van bijna 11 miljard euro. Dat kwam onder meer door de aanwas van nieuwe klanten.
Volgens de webwinkel steeg de omzet het afgelopen jaar naar 8 miljard euro. Dat is 23 procent meer dan de bijna 6,5 miljard euro aan omzet uit 2019. De aangepaste brutowinst komt volgens het bedrijf uit op bijna 421 miljoen euro. Zalando presenteert dinsdagochtend 16 maart de definitieve jaarcijfers over 2020.
Zalando zegt te blijven investeren in de logistieke infrastructuur en de technologie van het platform, en raamt de kosten voor ontwikkeling dit jaar tussen de 350 tot 400 miljoen euro.