(ANP/BLOOMBERG) - Het Spaanse kledingconcern Inditex, met bekende ketens als Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft in de eerste negen maanden van dit jaar zijn winst opgevoerd. Het bedrijf hield de winstmarges op peil, door niet mee te gaan in een prijsoorlog van concurrenten.
Over de eerste drie kwartalen van 2018 boekte Inditex een nettowinst van 2,4 miljard euro, een stijging van 4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De operationele winstmarge bleef gelijk met die van vorig jaar. Daarmee weerstond het Spaanse concern de prijsdruk van de grote concurrent H&M, die kleding voor spotprijzen van de hand deed om overtollige voorraden weg te werken.
Winkels die minstens een jaar open zijn, voerden hun omzet tussen de zomer en november met 3 procent op. Daarmee stijgt de zogeheten vergelijkbare omzet minder hard dan Inditex voor heel het boekjaar verwacht. Die tragere groei is volgens de modewinkelreus te wijten aan de warme nazomerdagen in september.