Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda neemt maatregelen om zijn merknaam te beschermen, omdat er in april volgend jaar een Chinees automerk naar Nederland komt met exact dezelfde naam. Volgens de Chinezen is een tweede Omoda-merk op de Nederlandse markt juridisch geen probleem. "Maar wij hebben al meerdere keren aangegeven bij Chery dat dit wel zo is. Het Chinese automerk maakt oneigenlijk gebruik van het merk Omoda met de introductie van hun nieuwe automodel op de Europese markt", zegt een woordvoerder van Omoda, met meer dan dertig schoenenzaken in Nederland.
Het Chinese Chery is het moederbedrijf van OMODA, een fabrikant van elektrische auto's. Omoda, gevestigd in Zierikzee, is nu een zogeheten oppositieprocedure opgestart. Daarmee kunnen oudere merken bezwaar maken tegen inschrijving van nieuwere merken.
"De afgelopen 23 jaar hebben wij als Zeeuws familiebedrijf heel hard gewerkt om de merknaam Omoda op te bouwen. Hierdoor zijn we bij vele Nederlanders een herkenbare naam als een van de meest vooruitstrevende fashion retailers", zegt de woordvoerder.
Volgens hem is er al geruime tijd geleden contact geweest tussen Omoda en Chery over het gebruik en afbakening van de Omoda-merknaam. "Echter, de laatste contactverzoeken van Omoda aan Chery zijn onbeantwoord gebleven. Nadat herhaaldelijk geprobeerd is contact te krijgen met Chery, maar dit antwoord is uitgebleven, heeft Omoda oppositie ingediend om zo de langdurig en zorgvuldig opgebouwde merknaam te beschermen", aldus de zegsman.
Het Chinese OMODA is inmiddels al in meer dan tien landen actief. "Er liggen veelbelovende plannen op tafel voor verdere expansie in landen zoals Nederland, Nieuw-Zeeland en Brazilië", kondigde het bedrijf begin deze week aan.
Een woordvoerster van het automerk OMODA kon woensdag nog geen inhoudelijke reactie geven.
Merkenrechtadvocaat Radboud Ribbert denkt dat het lastig wordt voor het Zeeuwse bedrijf om een eventuele rechtszaak te winnen. "Vergelijk het met Ajax-brandblussers, de voetbalclub en schoonmaakmiddel. Aangezien het niet dezelfde producten zijn kan dit gewoon. Een ander voorbeeld is Lotus. Lotus is een auto, maar ook een koekje", stelt Ribbert van advocatenkantoor Greenberg Traurig in Amsterdam.
De schoenen van Omoda en het automerk liggen volgens de merkendeskundige ver uit elkaar. "Dus zouden ze best naast elkaar kunnen bestaan. Als je in dezelfde productcategorie gaat zitten kan dit wel een probleem zijn. Maar daar is hier geen sprake van."